Utváření učebních aspirací u dětí mladšího školního věku v kontextu genderu a působení rodičů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F18%3A63520017" target="_blank" >RIV/70883521:28150/18:63520017 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/43768" target="_blank" >http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/43768</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Utváření učebních aspirací u dětí mladšího školního věku v kontextu genderu a působení rodičů
Popis výsledku v původním jazyce
Každý jedinec má tendenci vytyčovat si v různých oblastech života cíle. Dítě mladšího školního věku je specifické hlavně v utváření učebních aspirací, které jsou determinovány působením rodičů a jejich představami o školní kariéře svého dítěte. Předmětem zkoumání pro účely tohoto příspěvku byly aspirace k učení u dívek a chlapců mladšího školního věku se zaměřením na jejich shody a rozdíly v kontextu žáky vnímaných rodiči. Celkem 332 žáků odpovídalo na 27 položek validizovaného dotazníku. Se získanými daty byla provedena explorační faktorová analýza, na jejímž základě vznikl dílčí výstup. Výsledky poukazují na rozdíly mezi chlapci a dívkami i míru, jak vnímají děti jejich rodiče v přístupech ke vzdělávání. Ukázalo se, že dívky disponují vyšší a silnější aspirací k učení než chlapci. Dívky jsou ochotny věnovat čas učebním aspiracím i mimo školní prostředí. Podporu v těchto aspiracích získávají chlapci i dívky od obou rodičů rovnocenně.
Název v anglickém jazyce
Shaping learning aspirations for younger school children in the context of gender and parenting
Popis výsledku anglicky
Each individual tends to set goals in different areas of life. A younger school age child is specific mainly in shaping learning aspirations, which are determined by parents' actions and their ideas about their child's school career. The subject of this paper was the learning aspirations of young school-age girls and boys with a focus on their consensus and differences in the context of pupils perceived by parents. A total of 332 pupils responded to 27 validated questionnaire items. An exploratory factor analysis was performed with the obtained data, on the basis of which a partial output was generated. The results show the differences between boys and girls and the extent to which their parents perceive children in their approaches to education. Girls proved to have higher and stronger aspirations for learning than boys. Girls are willing to devote time to learning aspirations outside the school environment. Boosting these aspirations both boys and girls receive equal pay from both parents.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Fórum mladých výzkumníků VI.
ISBN
978-80-7454-792-8
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
63-70
Název nakladatele
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Místo vydání
Zlín
Místo konání akce
Zlín
Datum konání akce
3. 10. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—