Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F17%3A00507202" target="_blank" >RIV/68378025:_____/17:00507202 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14230/17:00095271
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=14169" target="_blank" >https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=14169</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této práce je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Na rozdíl od většiny studií se rodičovská očekávání zkoumají spíše jako nezávislá proměnná než jako závislá proměnná. Jsou analyzována data z první vlny českého panelového průzkumu domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělávání rodičů a navštěvovaný typ školy jsou nejsilnějšími determinanty vysokých rodičovských vzdělávacích očekávání. Významné jsou také účinky sociálně-ekonomického postavení v zaměstnání, kulturního kapitálu a rodinného stavu. Výsledky modelování ukazují genderové rozdíly v očekávání - rodiče očekávají více od dcer než synů. Zdá se však, že počet dětí nemá vliv na vzdělanostní očekávání rodičů.
Název v anglickém jazyce
Social Determinants of High Parental Educational Expectations
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociológia
ISSN
0049-1225
e-ISSN
—
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
463-481
Kód UT WoS článku
000417626100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85036501873