Matematický úsudek vs. Styl práce: Aplikace IRTree modelu na test TIM
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F17%3A00097619" target="_blank" >RIV/00216224:14230/17:00097619 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Matematický úsudek vs. Styl práce: Aplikace IRTree modelu na test TIM
Popis výsledku v původním jazyce
V první části příspěvku bude představena nově vytvořená metoda pro měření matematického úsudku v pásmu středního a vyššího nadprůměru u žáků 3.-5. tříd základní školy. Předloženy budou vybrané důkazy validity, reliability a další psychometrické ukazatele se zřetelem na praktické využití testu. Druhá část příspěvku bude věnována prezentaci specifických empirických zjištění s využitím dat z pilotní a standardizační studie testu TIM. S využitím tzv. IRTree modelu se zaměříme na oddělení kvality matematického úsudku (správnost řešení) a stylu práce, definovaného pomocí různých druhů chyb (vynechané vs. neúspěšně řešené položky). Ukážeme např., jak je možné IRTree model využít k ověření, zda je vliv učitele na žáky vyšší v případě matematických schopností či stylu práce; jak moc se liší učitelé v přísnosti svého hodnocení; zda se mimořádně nadaní žáci liší oproti svým vrstevníkům pouze ve stylu práce, nebo i ve stylu řešení extrémně obtížných položek. Výsledky budou diskutovány s ohledem na možné limity studie.
Název v anglickém jazyce
Mathematical ability vs. Problem-solving style: IRTree modeling of the TIM test items
Popis výsledku anglicky
The first part of the presentation will introduce a newly created method for measuring above-average mathematical ability in pupils of 3rd to 5th elementary grades (the TIM test). Selected evidence of validity, reliability and other psychometric indicators will be presented with respect to the practical use of the test. The second part of the presentation will be devoted to specific empirical findings using data from the pilot and standardization studies of the TIM test. Using the so-called IRTree model, we will focus on the separation of mathematical ability (the correctness of the solution) and problem-solving style defined by various types of error (omitted vs. unsuccessfully solved problems). We will show, for example, how the IRTree model can be used to investigate whether the teacher's influence is higher on the pupils' mathematical abilities or in their problem-solving style; to what extent do teachers differ in the rigor of their assessment; whether the exceptionally gifted pupils differ from their peers only in their mathematical ability or even in their problem-solving style. The results will be discussed with respect to the possible limits of the study.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů