Test cesty : Normativní česká data pro žáky 9. tříd ZŠ až 4. ročníků SŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F18%3A00101372" target="_blank" >RIV/00216224:14230/18:00101372 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-197" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-197</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-197" target="_blank" >10.5817/TF2018-11-197</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Test cesty : Normativní česká data pro žáky 9. tříd ZŠ až 4. ročníků SŠ
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládané studii jsou uvedena normativní česká data pro neuropsychologickou screeningovou zkoušku Test cesty pro věkovou skupinu dospívajících (15-19 let). Potvrdilo se, že není možné přejímat výsledky Testu cesty z jiného kulturního kontextu. Čeští studenti podali statisticky významně horší výkony ve srovnání s českým manuálem k metodě uváděnými normami ze zahraničí i ve srovnání s daty jiných zahraničních studií. Dále byly identifikovány faktory, které se významně podílejí na výsledku v Testu cesty u skupiny českých adolescentů - typ navštěvované střední školy a ročník studia, v protikladu s výsledky jiných výzkumů se neprokázala souvislost výkonu s věkem. Ověřovány byly také psychometrické charakteristiky metody. Pro praktické využití odbornými pracovníky je uveden metodický list pro práci s normami. Získaná data pomohou pracovníkům pedagogicko-psychologických poraden lépe identifikovat žáky s možnou potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, mohou být užitečná také pro klinické psychology při screeningu neurologického oslabení dospívajících.
Název v anglickém jazyce
Trail Making Test : Normative Czech data for students of 9th grade primary school to 4th grade secondary school
Popis výsledku anglicky
In the presented study, we provide normative Czech data for Trail Making Test (TMT) for students of 9th grade primary school to 4th grade secondary school. It was affirmed that it is not possible to accept TMT results from different cultural context. Results of Czech students were significantly lower when compared to the norms from abroad that are presented in the Czech manual as well as to results of other foreign studies. The factors related to TMT scores of Czech adolescents were identified – type of secondary school and number of student years, and in contrary to other studies, the relation of TMT scores with age was not documented. Psychometric characteristics were also explored. Methodical list for practical use of normative data is provided. Presented data will help clinical psychologists when assessing the neurological functions of adolescents and it might also be useful for psychologists working in education psychology field to identify students with special needs more accurately.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-09797S" target="_blank" >GA17-09797S: Metodické studie pro české verze měřítek psychologických charakteristik adolescentů a mladých dospělých</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Testfórum
ISSN
1805-9147
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
11
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
1-20
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—