Zkoušky čtenářských dovedností : Normativní česká data pro studenty 9. tříd ZŠ a 1. ročníků SŠ.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F18%3A00101373" target="_blank" >RIV/00216224:14230/18:00101373 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-198" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-198</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TF2018-11-198" target="_blank" >10.5817/TF2018-11-198</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zkoušky čtenářských dovedností : Normativní česká data pro studenty 9. tříd ZŠ a 1. ročníků SŠ.
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládané studii jsou uvedena normativní česká data pro zkoušky čtenářských dovedností pro žáky 9. tříd základních škol a 1. ročníků středních škol. Dále byly identifikovány faktory, které mohou mít vliv na výkony žáků ve čtenářských zkouškách – jedná se o věk žáků, kdy se rychlost hlasitého i tichého čtení překvapivě mírně zpomaluje, u žáků 1. ročníků má pak na čtenářské výkony vliv typ navštěvované střední školy. Při srovnání výkonů žáků 9. tříd a 1. ročníků středních škol nebyly nalezeny téměř žádné rozdíly. Zabývali jsme se také schopnosti nástrojů odlišit děti s vývojovou poruchou učení, která se na našich datech projevila. Zkoumána byla souvislost potichu čteného textu s porozuměním čtenému. Ověřovány byly také psychometrické charakteristiky jednotlivých zkoušek. Pro praktické využití odbornými pracovníky je v příloze článku uveden metodický list pro práci s normami. Tato data pomohou pracovníkům pedagogicko-psychologických poraden lépe zhodnotit kvalitu čtenářských dovedností žáků.
Název v anglickém jazyce
Reading ability tests : Normative Czech data for students of 9th grade primary school and 1st grade secondary school
Popis výsledku anglicky
In the presented study, we provide normative Czech data for reading abilities tests for students of 9th grade primary school and 1st grade secondary school. Factors related to reading ability test scores were identified – speed of loud as well as quiet reading is surprisingly mildly slowing down with growing age, and the type of attended secondary school is a factor related to reading tests performance in students of the 1st grade secondary school. There is no difference found when comparing results of students of 9th grade primary school to students of 1st grade secondary school. The ability of these tests to identify students with dyslexia was explored and confirmed. The relation of quiet reading speed and comprehension of the text was explored. Psychometric characteristics of individual tests were also examined. There is a methodical list provided in the appendix for practical use of normative data. The presented data will help special educators to better assess the reading ability of students and to identify students with special needs more accurately.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-09797S" target="_blank" >GA17-09797S: Metodické studie pro české verze měřítek psychologických charakteristik adolescentů a mladých dospělých</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Testfórum
ISSN
1805-9147
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
11
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
21-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—