Všichni moji blízcí : adolescenti a dospělí kolem nich
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F18%3A00107389" target="_blank" >RIV/00216224:14230/18:00107389 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1235" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1235</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Všichni moji blízcí : adolescenti a dospělí kolem nich
Popis výsledku v původním jazyce
Koho považují dospívající za své blízké? Koho vyhledávají, když je jim smutno nebo je něco trápí? Jak prožívají, když se jejich rodiče hádají? Co to s nimi dělá? A co když se v rodině stane, že z nějakých důvodů najednou začnou fungovat spíše v roli rodičů či partnerů? Jak vidí to, jak se rodiče shodují na jejich výchově a jaké pro ně má důsledky, když se na tom rodiče neshodnou? Jaký význam a roli v jejich životě hrají učitelé? Mohou pro dospívající být blízkými lidmi, kteří jim pomáhají zvládat stresové situace? Na tyto a řadu dalších otázek odpovídá monografie autorského kolektivu Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
Název v anglickém jazyce
All my loved ones : Adolescents and adults around them
Popis výsledku anglicky
The aim of the longitudinal project The development of adolescent relationships: Using an attachment theory perspective, a dynamic systems approach, and a time-series method, the results of which form the most substantial part of this book, was to comprehend how adolescents’ social relationships change in their teen years, and how relationships, their forms and quality relate to young peoples’ feelings of happiness and satisfaction. Along with the main objective, which was to follow the changes in the hierarchy of attachment figures for 11 and 18 year-old adolescents, we also attempted to identify other important factors in families with adolescents which affect their mental adaptation and development. This monograph describes the changes occurring in adolescence in the organisation of persons close to adolescents. Theoretical concepts and history of the approaches to social relationships in adolescence are described in Chapter 1. Chapter 2 is devoted to adolescents’ close relationships and their organisation as seen through the perspective of attachment theory. Chapter 3 analyses how adolescents perceive interparental conflict and Chapter 4 concerns parental cooperation in upbringing. We were also interested in the consequences of an adolescent prematurely taking over an adult role in the family, which we addressed in Chapter 5. The final chapter, 6 of the monograph focuses on adolescents’ relationships with their teachers and tries to find out whether a teacher can be an attachment figure for adolescents. The book summarises the results previously published in journals, and presents currently unpublished findings from our project’s data.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-03059S" target="_blank" >GA16-03059S: Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
9788021091610
Počet stran knihy
115
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—