Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Uses Genres and Media Ensembles : A Conceptual Roadmap for Research of Convergent Audiences

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F20%3A00114841" target="_blank" >RIV/00216224:14230/20:00114841 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-44850-9_14" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-44850-9_14</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-44850-9_14" target="_blank" >10.1007/978-3-030-44850-9_14</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Uses Genres and Media Ensembles : A Conceptual Roadmap for Research of Convergent Audiences

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This chapter tackles one of the main methodological and conceptual challenges to current audience research: fragmentation of viewers’ practices of reception. The use of digital and networked media and the consequent multiplication of screens, distribution channels and content sources have further complicated the notion of “watching television” and, along with that, academic and applied audience research. The chapter reintroduces Maria Bakardjieva’s concept of uses genres and connects it with the concept of media ensemble, suggesting that for research on the domestic consumption of films and TV series, the application of these concepts in qualitative (ethnographic) research and in audience surveys comes with strong advantages. Firstly, the concepts help to identify distinct types of consumption practices linked with specific technological objects, with specific audiovisual content and with typical everyday situations, and they enable us to analyze consumption explicitly within the contexts of the spatiotemporal and social organization of everyday life. Secondly, in cases of small- and peripheral-market audiences, the concepts enable us to identify specifics in audiences’ practices linked with the characteristics of these markets (e.g., with localized and non-localized content, with domestic and global production, etc.). And thirdly, the concepts explicitly acknowledge power both involved in and shaping the analyzed practices by emphasizing the “generative process of technology,” i.e., the transformative role of users’ practices in shaping technological and economic systems.

  • Název v anglickém jazyce

    Uses Genres and Media Ensembles : A Conceptual Roadmap for Research of Convergent Audiences

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter tackles one of the main methodological and conceptual challenges to current audience research: fragmentation of viewers’ practices of reception. The use of digital and networked media and the consequent multiplication of screens, distribution channels and content sources have further complicated the notion of “watching television” and, along with that, academic and applied audience research. The chapter reintroduces Maria Bakardjieva’s concept of uses genres and connects it with the concept of media ensemble, suggesting that for research on the domestic consumption of films and TV series, the application of these concepts in qualitative (ethnographic) research and in audience surveys comes with strong advantages. Firstly, the concepts help to identify distinct types of consumption practices linked with specific technological objects, with specific audiovisual content and with typical everyday situations, and they enable us to analyze consumption explicitly within the contexts of the spatiotemporal and social organization of everyday life. Secondly, in cases of small- and peripheral-market audiences, the concepts enable us to identify specifics in audiences’ practices linked with the characteristics of these markets (e.g., with localized and non-localized content, with domestic and global production, etc.). And thirdly, the concepts explicitly acknowledge power both involved in and shaping the analyzed practices by emphasizing the “generative process of technology,” i.e., the transformative role of users’ practices in shaping technological and economic systems.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000306" target="_blank" >TL01000306: Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl: evaluace (autorsko)právního systému a příprava kulturní politiky v rámci DSM</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Digital Peripheries : The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective

  • ISBN

    9783030448493

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    245-258

  • Počet stran knihy

    302

  • Název nakladatele

    Springer Open

  • Místo vydání

    Cham

  • Kód UT WoS kapitoly