Jak přemýšlejí děti při řešení matematických úloh?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F20%3A00116947" target="_blank" >RIV/00216224:14230/20:00116947 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.jcmf.zcu.cz/konference/setkani2020/" target="_blank" >http://www.jcmf.zcu.cz/konference/setkani2020/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak přemýšlejí děti při řešení matematických úloh?
Popis výsledku v původním jazyce
Jaké kognitivní funkce děti používají při řešení matematických úloh? Jak souvisí schopnost řešit matematické problémy se schopností řešit problémy logické, sémantické, vizuální a jiné? Jaké strategie volí úspěšní a neúspěšní řešitelé? Tyto otázky lze zodpovědět z různých perspektiv. V tomto příspěvku se pokusím nastínit několik možných pohledů na povahu pozorovaného matematického výkonu a na to, proč jsou někteří lidé při řešení matematických úloh úspěšnější než jiný. Popíšu pohled na matematické schopnosti z hlediska teorie inteligence, z neuropsychologického hlediska, a rovněž i z pohledu jiných faktorů, kam lze zařadit motivaci, styl práce, osobnostní charakteristiky či metakognitivní dovednosti. Většinu argumentů formuluji na základě teoretických východisek, využiji však i poznatky z vlastního výzkumu. Konkrétně jde o koncept „kognitivních prerekvizit“ a dále pak o studium stylu řešení matematických problémů souvisejícího s interní motivací dítěte, konkrétně „tendencí alespoň se pokusit vyřešit obtížné úlohy“ v kontrastu k tendenci je „přeskočit“. Ukážu, jak tato tendence souvisí se schopností vyřešit úlohy úspěšně, a jak ji ovlivňuje osoba učitele.
Název v anglickém jazyce
How do children think when solving mathematical problems?
Popis výsledku anglicky
What cognitive functions do children use in solving mathematical problems? How can the ability to solve mathematical issues relate to solving logical, semantic, visual, and other problems? What strategies do successful and unsuccessful solvers choose? These questions can be answered from different perspectives. In this paper, I will try to outline several possible views on the nature of observed mathematical performance and why some people are more successful in solving mathematical problems than others. I will describe the view of mathematical abilities in terms of intelligence theory, neuropsychological, and other factors, which can include motivation, work style, personality characteristics, or metacognitive skills. I formulate most of the arguments based on the theoretical background, but I will also use my research results. Specifically, it is the concept of "cognitive prerequisites" and the study of the style of solving mathematical problems related to the internal motivation of the child, precisely "the tendency to at least try to solve difficult problems" in contrast to the tendency to "skip". I will show how this tendency is related to solving tasks successfully and how the teacher influences it.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol
ISBN
9788086843698
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
9-20
Název nakladatele
Společnost učitelů matematiky, Česká matematická společnost, Jednota českých matematiků a fyziků, & Katedra matematiky FAV ZČU
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Srní
Datum konání akce
12. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—