Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The gender-gap reversal in tertiary education and its implications for inequality of educational opportunity in European countries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F24%3A00139444" target="_blank" >RIV/00216224:14230/24:00139444 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202406-0003_the-gender-gap-reversal-in-tertiary-education-and-its-implications-for-inequality-of-educational-opportunity-in.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202406-0003_the-gender-gap-reversal-in-tertiary-education-and-its-implications-for-inequality-of-educational-opportunity-in.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2024.008" target="_blank" >10.13060/csr.2024.008</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The gender-gap reversal in tertiary education and its implications for inequality of educational opportunity in European countries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tertiary education has expanded in European countries since 2000. One consequence of this expansion is the growth of the gender-gap reversal (GGR), in which proportion of women in tertiary education is increasing faster than that of men. This article deals with the historically new gender arrangement of tertiary education. It answers the question of whether GGR, as part of educational expansion, means different gender trends in inequality of educational opportunity (IEO) by educational origin in the tertiary education transition. The author analyzed European Social Survey (ESS) data on the 25–34 age group from 20 European countries over five rounds (2002, 2006, 2010, 2014 and 2018). A three-level (random) binary logistic regression model was used to cover individual variables by period by country. The results show that the recent educational expansion has slightly weakened the IEO in tertiary education transition and that it is significantly different for men and women. Gender is important in IEO in a time of GGR. The author discusses what the empirical results mean for the theory of maximally maintained inequality (MMI), which is used in social stratification research as a general explanation for persistent inequality in a time of educational expansion.

  • Název v anglickém jazyce

    The gender-gap reversal in tertiary education and its implications for inequality of educational opportunity in European countries

  • Popis výsledku anglicky

    Tertiary education has expanded in European countries since 2000. One consequence of this expansion is the growth of the gender-gap reversal (GGR), in which proportion of women in tertiary education is increasing faster than that of men. This article deals with the historically new gender arrangement of tertiary education. It answers the question of whether GGR, as part of educational expansion, means different gender trends in inequality of educational opportunity (IEO) by educational origin in the tertiary education transition. The author analyzed European Social Survey (ESS) data on the 25–34 age group from 20 European countries over five rounds (2002, 2006, 2010, 2014 and 2018). A three-level (random) binary logistic regression model was used to cover individual variables by period by country. The results show that the recent educational expansion has slightly weakened the IEO in tertiary education transition and that it is significantly different for men and women. Gender is important in IEO in a time of GGR. The author discusses what the empirical results mean for the theory of maximally maintained inequality (MMI), which is used in social stratification research as a general explanation for persistent inequality in a time of educational expansion.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA22-33722S" target="_blank" >GA22-33722S: Vývoj sociální mobility v zemích Střední a Východní Evropy od 70. let 20. století do současnosti: princip dynamické rovnováhy?</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    2336-128X

  • Svazek periodika

    60

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    551-576

  • Kód UT WoS článku

    001399858100002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85215108466