Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Momenty - didaktický problém?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F24%3A00137148" target="_blank" >RIV/00216224:14310/24:00137148 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.physics.muni.cz/~janam/ppt_presentations.php" target="_blank" >https://www.physics.muni.cz/~janam/ppt_presentations.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Momenty - didaktický problém?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek spadající do oblasti praktické didaktiky fyziky, středoškolské i bakalářské univerzitní, se zabývá problematikou didaktického přístupu k výkladu momentů vektorových veličin (moment síly, moment hybnosti, jejich definice a aplikace ve fyzikálních zákonech). Na první pohled jde o triviální záležitost  matematická definice vyžaduje „pouze“ znalost pojmu vektorový součin. Ukazuje se však, že se na tento matematický aparát na středních školách, a v současnosti bohužel ani v úvodu bakalářského vysokoškolského studia, nelze příliš spoléhat. V příspěvku se po zhodnocení nejběžnějších používaných přístupů zaměřujeme na fyzikálně a matematicky korektní výklad pojmů „moment síly vzhledem k bodu“ a „moment síly vzhledem k ose“. Věnujeme se také pojmu „rameno síly“, jen zdánlivě neproblematickému. (Problematika momentu hybnosti je pak zcela analogická.)

  • Název v anglickém jazyce

    Torgue - problem in physics education?

  • Popis výsledku anglicky

    The contribution falling into the field of practical didactics of Physics for secondary school and bachelor university studies, presents a possible didactic approach to the interpretation of momenta of vector quantities (e.g. torgue or angular momentum, their definition and application in the laws of physics). At first glance, the problem is trivial, because the mathematical definition requires "only" knowledge of the concept of a cross product. However, this mathematical concept is not too suitable for secondary schools, and unfortunately , even at the beginning of university studies (taking into account the current mathematical knowledge of secondary school graduates). In the paper, after the evaluation of the most common approaches, we focus on the physically and mathematically correct interpretation of the terms "torgue with respect to a point" and „torgue with respect to an axis“. ". We also deal with the term "the arm of a force", only seemingly unproblematic. (The concept of the angular momentum is then completely analogous.)

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10300 - Physical sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československý časopis pro fyziku

  • ISSN

    0009-0700

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    74

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    190-198

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus