Momenty - didaktický problém?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F24%3A00137148" target="_blank" >RIV/00216224:14310/24:00137148 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.physics.muni.cz/~janam/ppt_presentations.php" target="_blank" >https://www.physics.muni.cz/~janam/ppt_presentations.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Momenty - didaktický problém?
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek spadající do oblasti praktické didaktiky fyziky, středoškolské i bakalářské univerzitní, se zabývá problematikou didaktického přístupu k výkladu momentů vektorových veličin (moment síly, moment hybnosti, jejich definice a aplikace ve fyzikálních zákonech). Na první pohled jde o triviální záležitost matematická definice vyžaduje „pouze“ znalost pojmu vektorový součin. Ukazuje se však, že se na tento matematický aparát na středních školách, a v současnosti bohužel ani v úvodu bakalářského vysokoškolského studia, nelze příliš spoléhat. V příspěvku se po zhodnocení nejběžnějších používaných přístupů zaměřujeme na fyzikálně a matematicky korektní výklad pojmů „moment síly vzhledem k bodu“ a „moment síly vzhledem k ose“. Věnujeme se také pojmu „rameno síly“, jen zdánlivě neproblematickému. (Problematika momentu hybnosti je pak zcela analogická.)
Název v anglickém jazyce
Torgue - problem in physics education?
Popis výsledku anglicky
The contribution falling into the field of practical didactics of Physics for secondary school and bachelor university studies, presents a possible didactic approach to the interpretation of momenta of vector quantities (e.g. torgue or angular momentum, their definition and application in the laws of physics). At first glance, the problem is trivial, because the mathematical definition requires "only" knowledge of the concept of a cross product. However, this mathematical concept is not too suitable for secondary schools, and unfortunately , even at the beginning of university studies (taking into account the current mathematical knowledge of secondary school graduates). In the paper, after the evaluation of the most common approaches, we focus on the physically and mathematically correct interpretation of the terms "torgue with respect to a point" and „torgue with respect to an axis“. ". We also deal with the term "the arm of a force", only seemingly unproblematic. (The concept of the angular momentum is then completely analogous.)
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10300 - Physical sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československý časopis pro fyziku
ISSN
0009-0700
e-ISSN
—
Svazek periodika
74
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
190-198
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—