Stochastické hry s výherním kritériem určeným formulí větvícího se času
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F06%3A00017108" target="_blank" >RIV/00216224:14330/06:00017108 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Stochastic Games with Branching-Time Winning Objectives
Popis výsledku v původním jazyce
We consider stochastic turn-based games where the winning objectives are given by formulae of the branching-time logic PCTL. These games are generally not determined and winning strategies may require memory and/or randomization. Our main results concernhistory-dependent strategies. In particular, we show that the problem whether there exists a history-dependent winning strategy in 1.5-player games is highly undecidable, even for objectives formulated in the L(F^{=5/8},F^{=1},F^{>0},G^{=1}) fragmentof PCTL. On the other hand, we show that the problem becomes decidable (and in fact EXPTIME-complete) for the L(F{=1},F^{>0},G^{=1}) fragment of PCTL, where winning strategies require only finite memory. This result is tight in the sense that winningstrategies for L(F^{=1},F^{>0},G^{=1},G^{>0}) objectives may already require infinite memory.
Název v anglickém jazyce
Stochastic Games with Branching-Time Winning Objectives
Popis výsledku anglicky
We consider stochastic turn-based games where the winning objectives are given by formulae of the branching-time logic PCTL. These games are generally not determined and winning strategies may require memory and/or randomization. Our main results concernhistory-dependent strategies. In particular, we show that the problem whether there exists a history-dependent winning strategy in 1.5-player games is highly undecidable, even for objectives formulated in the L(F^{=5/8},F^{=1},F^{>0},G^{=1}) fragmentof PCTL. On the other hand, we show that the problem becomes decidable (and in fact EXPTIME-complete) for the L(F{=1},F^{>0},G^{=1}) fragment of PCTL, where winning strategies require only finite memory. This result is tight in the sense that winningstrategies for L(F^{=1},F^{>0},G^{=1},G^{>0}) objectives may already require infinite memory.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0545" target="_blank" >1M0545: Institut Teoretické Informatiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
21th IEEE Symposium on Logic in Computer Science (LICS 2006), 12-15 August 2006, Seattle, Washington, USA, Proceedings
ISBN
0-7695-2631-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
349-358
Název nakladatele
IEEE Computer Society
Místo vydání
Los Alamitos, California
Místo konání akce
Seattle, Washington, USA
Datum konání akce
12. 8. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—