On Stochastic Games with Multiple Objectives
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F13%3A00072858" target="_blank" >RIV/00216224:14330/13:00072858 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-40313-2_25" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-40313-2_25</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-40313-2_25" target="_blank" >10.1007/978-3-642-40313-2_25</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
On Stochastic Games with Multiple Objectives
Popis výsledku v původním jazyce
We study two-player stochastic games, where the goal of one player is to satisfy a formula given as a positive boolean combination of expected total reward objectives and the behaviour of the second player is adversarial. Such games are important for modelling, synthesis and verification of open systems with stochastic behaviour. We show that finding a winning strategy is PSPACE-hard in general and undecidable for deterministic strategies. We also prove that optimal strategies, if they exist, may require infinite memory and randomisation. However, when restricted to disjunctions of objectives only, memoryless deterministic strategies suffice, and the problem of deciding whether a winning strategy exists is NP-complete. We also present algorithms to approximate the Pareto sets of achievable objectives for the class of stopping games.
Název v anglickém jazyce
On Stochastic Games with Multiple Objectives
Popis výsledku anglicky
We study two-player stochastic games, where the goal of one player is to satisfy a formula given as a positive boolean combination of expected total reward objectives and the behaviour of the second player is adversarial. Such games are important for modelling, synthesis and verification of open systems with stochastic behaviour. We show that finding a winning strategy is PSPACE-hard in general and undecidable for deterministic strategies. We also prove that optimal strategies, if they exist, may require infinite memory and randomisation. However, when restricted to disjunctions of objectives only, memoryless deterministic strategies suffice, and the problem of deciding whether a winning strategy exists is NP-complete. We also present algorithms to approximate the Pareto sets of achievable objectives for the class of stopping games.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LG13010" target="_blank" >LG13010: Zastoupení ČR v European Research Consortium for Informatics and Mathematics</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proc. 38th International Symposium on Mathematical Foundations of Computer Science (MFCS'13)
ISBN
9783642403125
ISSN
0302-9743
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
266-277
Název nakladatele
Springer
Místo vydání
Berlin, Heidelberg
Místo konání akce
Klosterneuburg, Austria
Datum konání akce
1. 1. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—