Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F23%3A00131397" target="_blank" >RIV/00216224:14330/23:00131397 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5300/2023-1-2/3" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5300/2023-1-2/3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5300/2023-1-2/3" target="_blank" >10.5300/2023-1-2/3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Známý výrok informatika Phila Karltona říká, že na informatice jsou obtížné pouze dvě věci: vyprazdňování cache a přidělování jmen. Své o tom vědí i spisovatelé, kteří musí kromě příběhu a světa vymyslet jména všech svých příběhových postav. V tomto článku vyvineme jazykový model, který spisovatelům umožní automaticky generovat jména postav při tvůrčím psaní v LuaTeXu. Kromě pomoci při tvůrčím psaní si představíme i další možná použití jazykových modelů v LuaTeXu, jako je automatické přepínání vzorů dělení slov podle aktuálního jazyka a generování výplňového textu. TeXnicky zaměřeným čtenářům článek poslouží jako prvotní seznámení s programovacími jazyky Lua a expl3 a s LaTeXovým balíčkem xparse pro přípravu uživatelských rozhraní.

  • Název v anglickém jazyce

    Character Name Generator for Creative Writing in LuaTeX

  • Popis výsledku anglicky

    A famous dictum of the computer scientist Phil Karlton says that there are only two difficult things in computer science: cache invalidation and naming things. This is also true in creative writing, where authors have to come up not just with a story and a setting but also the names of all their fictional characters. In this article, we develop a language model in LuaTeX, which allows authors to automatically generate names for their characters. Besides creative writing, we also discuss other uses of language models in LuaTeX, namely the automatic switching of hyphenation patterns based on the current language and blind text generation. For the TeXnically-minded users, the article acts as an introduction to the programming languages of Lua and expl3, and also the xparse LaTeX package for defining document commands in LaTeX.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zpravodaj CSTUG

  • ISSN

    1211-6661

  • e-ISSN

    1213-8185

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    36

  • Strana od-do

    3-38

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus