Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bookwander: From Printed Fiction to Virtual Reality—Four Design Approaches for Enhanced VR Reading Experiences

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F23%3A00132936" target="_blank" >RIV/00216224:14330/23:00132936 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/978-3-031-47655-6_19" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/978-3-031-47655-6_19</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-47655-6_19" target="_blank" >10.1007/978-3-031-47655-6_19</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Bookwander: From Printed Fiction to Virtual Reality—Four Design Approaches for Enhanced VR Reading Experiences

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper explores the transformation of traditional written fiction into an immersive virtual reality (VR) experience. By combining VR technology with specific design methods, the paper proposes creating an adaptable environment that prioritises the text over other perceptible stimuli. The paper introduces Bookwander, an experimental VR reading experience which incorporates four unique design approaches, namely, The Power of Text, Selective Imagery, Scenic Reading, and Playful Reading. Each approach contributes to immersion, interpretation, visualisation, and interaction in distinct ways. The preliminary results from a qualitative pilot study indicate that providing spatial-based content in a reactive environment to the text strikes a suitable balance between traditional reading and a VR experience. Participants felt immersed without compromising the reading experience, and the various visual representations did not hinder interpretation or imagination. The paper concludes with recommendations for further developments in immersive reading and future research directions in this field.

  • Název v anglickém jazyce

    Bookwander: From Printed Fiction to Virtual Reality—Four Design Approaches for Enhanced VR Reading Experiences

  • Popis výsledku anglicky

    This paper explores the transformation of traditional written fiction into an immersive virtual reality (VR) experience. By combining VR technology with specific design methods, the paper proposes creating an adaptable environment that prioritises the text over other perceptible stimuli. The paper introduces Bookwander, an experimental VR reading experience which incorporates four unique design approaches, namely, The Power of Text, Selective Imagery, Scenic Reading, and Playful Reading. Each approach contributes to immersion, interpretation, visualisation, and interaction in distinct ways. The preliminary results from a qualitative pilot study indicate that providing spatial-based content in a reactive environment to the text strikes a suitable balance between traditional reading and a VR experience. Participants felt immersed without compromising the reading experience, and the various visual representations did not hinder interpretation or imagination. The paper concludes with recommendations for further developments in immersive reading and future research directions in this field.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Interactive Storytelling: 16th International Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2023, Kobe, Japan, November 11–15, 2023, Proceedings, Part I

  • ISBN

    9783031476549

  • ISSN

    0302-9743

  • e-ISSN

    1611-3349

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    309-328

  • Název nakladatele

    Springer Nature Switzerland

  • Místo vydání

    Cham (Switzerland)

  • Místo konání akce

    Kobe, Japan

  • Datum konání akce

    11. 11. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku