Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Medium-specific aspects of digital reading and their impact on reading comprehension

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63553858" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63553858 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/humaff-2022-0011/html" target="_blank" >https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/humaff-2022-0011/html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/humaff-2022-0011" target="_blank" >10.1515/humaff-2022-0011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Medium-specific aspects of digital reading and their impact on reading comprehension

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper analyses empirical research results comparing the impact of the medium (traditional, paper-based vs. screen-based) on the reading process and text comprehension. It focuses on two analytical approaches the first looks at the construction of cognitive maps of texts and the other the material aspects of the medium - which enable readers to orientate themselves and to explore and interpret the text more comprehensively. The paper discusses differences in how readers approach textual meaning according to experience of using digital technologies, the text, and reader experience and abilities. It concludes by arguing that strengthening these individual experiences and abilities is key to effective inference of textual meaning.

  • Název v anglickém jazyce

    Medium-specific aspects of digital reading and their impact on reading comprehension

  • Popis výsledku anglicky

    The paper analyses empirical research results comparing the impact of the medium (traditional, paper-based vs. screen-based) on the reading process and text comprehension. It focuses on two analytical approaches the first looks at the construction of cognitive maps of texts and the other the material aspects of the medium - which enable readers to orientate themselves and to explore and interpret the text more comprehensively. The paper discusses differences in how readers approach textual meaning according to experience of using digital technologies, the text, and reader experience and abilities. It concludes by arguing that strengthening these individual experiences and abilities is key to effective inference of textual meaning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Human Affairs

  • ISSN

    1210-3055

  • e-ISSN

    1337-401X

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    134-144

  • Kód UT WoS článku

    000785866700002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85129245409