Medium-specific aspects of digital reading and their impact on reading comprehension
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63553858" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63553858 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/humaff-2022-0011/html" target="_blank" >https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/humaff-2022-0011/html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/humaff-2022-0011" target="_blank" >10.1515/humaff-2022-0011</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Medium-specific aspects of digital reading and their impact on reading comprehension
Popis výsledku v původním jazyce
The paper analyses empirical research results comparing the impact of the medium (traditional, paper-based vs. screen-based) on the reading process and text comprehension. It focuses on two analytical approaches the first looks at the construction of cognitive maps of texts and the other the material aspects of the medium - which enable readers to orientate themselves and to explore and interpret the text more comprehensively. The paper discusses differences in how readers approach textual meaning according to experience of using digital technologies, the text, and reader experience and abilities. It concludes by arguing that strengthening these individual experiences and abilities is key to effective inference of textual meaning.
Název v anglickém jazyce
Medium-specific aspects of digital reading and their impact on reading comprehension
Popis výsledku anglicky
The paper analyses empirical research results comparing the impact of the medium (traditional, paper-based vs. screen-based) on the reading process and text comprehension. It focuses on two analytical approaches the first looks at the construction of cognitive maps of texts and the other the material aspects of the medium - which enable readers to orientate themselves and to explore and interpret the text more comprehensively. The paper discusses differences in how readers approach textual meaning according to experience of using digital technologies, the text, and reader experience and abilities. It concludes by arguing that strengthening these individual experiences and abilities is key to effective inference of textual meaning.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Human Affairs
ISSN
1210-3055
e-ISSN
1337-401X
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
134-144
Kód UT WoS článku
000785866700002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85129245409