Prekoncepce žáků základní školy o tvaru a složení Země
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00022597" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00022597 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prekoncepce žáků základní školy o tvaru a složení Země
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek má povahu předběžného výzkumného sdělení, v němž jsme zjišťovali, jakými představami o tvaru a složení Země disponují žáci 2., 6. a 8. ročníku základní školy. Příspěvek je rozčleněn do tří části. V první části jsou představena teoretická východiska provedené výzkumné sondy, která se svojí koncepcí pohybuje na pomezí výzkum žákovských prekoncepcí a výzkumu konceptuální změny. V druhé části příspěvku seznamujeme čtenáře s metodickým postupem a vybranými výsledky provedené výzkumné sondy, který ukázal, že žáci základní školy disponují jasnou představou o tvaru Země. Žáci mladšího školního věku si však zatím nedokáží představit skutečnou velikost a vliv tvaru planety na reálný život, u žáků druhého stupně se jeví problematickou především představa o složení Země. V třetí části příspěvku obracíme pozornost do praxe výuky zeměpisu a věnujeme pozornost otázce, jak vést výuku zeměpisu tak, aby zohledňovala žákovské prekocepce.
Název v anglickém jazyce
Pupils preconceptions about the shape and composition of the Earth
Popis výsledku anglicky
Příspěvek má povahu předběžného výzkumného sdělení, v němž jsme zjišťovali, jakými představami o tvaru a složení Země disponují žáci 2., 6. a 8. ročníku základní školy. Příspěvek je rozčleněn do tří části. V první části jsou představena teoretická východiska provedené výzkumné sondy, která se svojí koncepcí pohybuje na pomezí výzkum žákovských prekoncepcí a výzkumu konceptuální změny. V druhé části příspěvku seznamujeme čtenáře s metodickým postupem a vybranými výsledky provedené výzkumné sondy, který ukázal, že žáci základní školy disponují jasnou představou o tvaru Země. Žáci mladšího školního věku si však zatím nedokáží představit skutečnou velikost a vliv tvaru planety na reálný život, u žáků druhého stupně se jeví problematickou především představa o složení Země. V třetí části příspěvku obracíme pozornost do praxe výuky zeměpisu a věnujeme pozornost otázce, jak vést výuku zeměpisu tak, aby zohledňovala žákovské prekocepce.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Česká geografie v evropském prostoru. Sborník z XXI. sjezdu České geografické společnosti [CD-ROM].
ISBN
978-80-7040-986-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
986-992
Název nakladatele
Katedra geografie PdF JČU
Místo vydání
České Budějovice
Místo konání akce
České Budějovice
Datum konání akce
1. 1. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—