Pedagogical content knowledge a/nebo oborová didaktika?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00020218" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00020218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pedagogical content knowledge a/nebo oborová didaktika?
Popis výsledku v původním jazyce
Autor se v obecnějších pedagogických a metodologických souvislostech zamýšlí nad pojetím oborové didaktiky. Vychází z předpokladu, že jádrem problematiky oborových didaktik je učitelova práce s obsahem ve výuce, a odkazuje k roli učitelových znalostí v rámci jeho profesní výbavy. Učitelova znalost obsahu a možností jeho didaktického ztvárnění ve výuce je s odkazem na práce L. S. Shlumana označována jako pedagogical content knowledge (didaktická znalost obsahu). V druhé části příspěvku autor předkládá konfrontaci americké tradice založené na konceptu pedagogical content knowledge a středoevropské tradice oborové didaktiky. V závěru je formulováno přesvědčení, že koncept didaktická znalost napomáhá legitimovat oborovou didaktiku jako vědní disciplínu, neboť otevírá cestu k hlubšímu zkoumání transformačních procesů, které se odehrávají na rozhranní vědní disciplína a vyučovací předmět ve škole.
Název v anglickém jazyce
Pedagogical content knowledge and/or subject matter didactic?
Popis výsledku anglicky
The author discusses the concept of subject-matter didactics in more general pedagogical and methodological context. He starts from the premise that the core issue of subject-matter didactics is how the teacher manages content in their teaching. The author also refers to the role of teachers knowledge. The concept of the teachers knowing the content and also knowing how to represent the content in teaching is referred to as the pedagogical content knowledge, following the work of L. S. Shulman. The second part of the paper deals with the role which subject didactics might play in solving these problems. Here the authors refer to Shulmans concept of pedagogical content knowledge. The paper concludes with the belief that the concept of pedagogical content knowledge helps make subject didactics a legitimate scientific discipline, as it opens a path to a more thorough research of the transformation processes that are taking place on the boundary field of study and school subject.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Tělesná výchova a zdraví pro 21. století: myšlenky, které by měly usměrňovat tvorbu školních vzdělávacích programů
ISBN
978-80-210-4258-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
42-47
Název nakladatele
MU
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—