Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pedagogical content knowledge a/nebo oborová didaktika?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00020218" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00020218 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pedagogical content knowledge a/nebo oborová didaktika?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor se v obecnějších pedagogických a metodologických souvislostech zamýšlí nad pojetím oborové didaktiky. Vychází z předpokladu, že jádrem problematiky oborových didaktik je učitelova práce s obsahem ve výuce, a odkazuje k roli učitelových znalostí v rámci jeho profesní výbavy. Učitelova znalost obsahu a možností jeho didaktického ztvárnění ve výuce je s odkazem na práce L. S. Shlumana označována jako pedagogical content knowledge (didaktická znalost obsahu). V druhé části příspěvku autor předkládá konfrontaci americké tradice založené na konceptu pedagogical content knowledge a středoevropské tradice oborové didaktiky. V závěru je formulováno přesvědčení, že koncept didaktická znalost napomáhá legitimovat oborovou didaktiku jako vědní disciplínu, neboť otevírá cestu k hlubšímu zkoumání transformačních procesů, které se odehrávají na rozhranní vědní disciplína a vyučovací předmět ve škole.

  • Název v anglickém jazyce

    Pedagogical content knowledge and/or subject matter didactic?

  • Popis výsledku anglicky

    The author discusses the concept of subject-matter didactics in more general pedagogical and methodological context. He starts from the premise that the core issue of subject-matter didactics is how the teacher manages content in their teaching. The author also refers to the role of teachers knowledge. The concept of the teachers knowing the content and also knowing how to represent the content in teaching is referred to as the pedagogical content knowledge, following the work of L. S. Shulman. The second part of the paper deals with the role which subject didactics might play in solving these problems. Here the authors refer to Shulmans concept of pedagogical content knowledge. The paper concludes with the belief that the concept of pedagogical content knowledge helps make subject didactics a legitimate scientific discipline, as it opens a path to a more thorough research of the transformation processes that are taking place on the boundary field of study and school subject.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2007

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Tělesná výchova a zdraví pro 21. století: myšlenky, které by měly usměrňovat tvorbu školních vzdělávacích programů

  • ISBN

    978-80-210-4258-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    42-47

  • Název nakladatele

    MU

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    1. 1. 2007

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku