Cesta současné literatury pro děti do čítanek (nad učebnicemi pro primární školu)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F09%3A00046647" target="_blank" >RIV/00216224:14410/09:00046647 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Cesta současné literatury pro děti do čítanek (nad učebnicemi pro primární školu)
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje zastoupení nejnovější české literatury pro děti a mládež - publikované po roce 1990 - v učebnicích pro primární školu. Je analyzováno celkem čtyřicet šest čítanek ze tří období a jsou vymezeny některé základní trendy. Počet nových textů v čítankách vzrůstá, mezi nefrekventovanější autory patří J. Žáček, Z. Svěrák, M. Kratochvíl, I. Březinová, I. Procházková, M. Drijverová. Nejvíce preferovanými žánry jsou moderní poezie, písňové texty, realistické příběhy s handicapovanými nebo sociálně znevýhodněnými postavami a naučné texty. Většina textů ze současné literatury zařazených v čítankách jsou uzavřené celky s dobrými interpretačními možnostmi, ale menší schopností čtenářské motivace.
Název v anglickém jazyce
Contemporary Czech Literature for Children in Readers for Primary School
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the presence of new Czech literature for children and youth - published since the 1990s - in textbooks for primary school. Forty six redaers from three periods are analysed and certain basic trends are defined. It is claimed that thenumber of new texts in readers is rising. J. Žáček, Z. Svěrák, M. Kratochvíl, I. Březinová, I. Procházková, M. Drijverová are counted among the most frequent authors. The preferred genres tend to be modern poetry, song lyrics, realistic stories with handicapped or social disabled characters and educational texts. Most of the texts in readers from contemporary literature are closed units with good interpretative possibilities but less potentiality of readers motivation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí. Kontexty, problémy, trendy
ISBN
978-80-904218-3-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
—
Název nakladatele
Obec spisovatelů
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—