Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cesta současné literatury pro děti do čítanek (nad učebnicemi pro primární školu)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F09%3A00046647" target="_blank" >RIV/00216224:14410/09:00046647 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Cesta současné literatury pro děti do čítanek (nad učebnicemi pro primární školu)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje zastoupení nejnovější české literatury pro děti a mládež - publikované po roce 1990 - v učebnicích pro primární školu. Je analyzováno celkem čtyřicet šest čítanek ze tří období a jsou vymezeny některé základní trendy. Počet nových textů v čítankách vzrůstá, mezi nefrekventovanější autory patří J. Žáček, Z. Svěrák, M. Kratochvíl, I. Březinová, I. Procházková, M. Drijverová. Nejvíce preferovanými žánry jsou moderní poezie, písňové texty, realistické příběhy s handicapovanými nebo sociálně znevýhodněnými postavami a naučné texty. Většina textů ze současné literatury zařazených v čítankách jsou uzavřené celky s dobrými interpretačními možnostmi, ale menší schopností čtenářské motivace.

  • Název v anglickém jazyce

    Contemporary Czech Literature for Children in Readers for Primary School

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the presence of new Czech literature for children and youth - published since the 1990s - in textbooks for primary school. Forty six redaers from three periods are analysed and certain basic trends are defined. It is claimed that thenumber of new texts in readers is rising. J. Žáček, Z. Svěrák, M. Kratochvíl, I. Březinová, I. Procházková, M. Drijverová are counted among the most frequent authors. The preferred genres tend to be modern poetry, song lyrics, realistic stories with handicapped or social disabled characters and educational texts. Most of the texts in readers from contemporary literature are closed units with good interpretative possibilities but less potentiality of readers motivation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí. Kontexty, problémy, trendy

  • ISBN

    978-80-904218-3-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Obec spisovatelů

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    1. 1. 2009

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku