Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F11%3A00055251" target="_blank" >RIV/00216224:14410/11:00055251 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence
Popis výsledku v původním jazyce
Individuální odlišnosti, které jsou specifické pro děti s poruchami chování, jakými jsou například tzv. nežádoucí projevy v jejich chování, bývají samy o sobě často objektem intervence. Cílem pak bývá eliminace a normalizace či alespoň zmírnění těchto problematicky vnímaných odlišností. Speciálně pedagogický přístup orientovaný na inkluzi dítěte v riziku či s poruchami chování by však měl vycházet z respektu jak vůči společenským normám, tak vůči individuálním potřebám dítěte, a proto by měl tyto specifické odlišnosti vnímat raději jako projevy či indikátory potenciální speciální edukační potřeby (potřeb) daného dítěte. Na příkladech z terénu jsou vysvětleny analytické kroky na cestě od zjištění individuální odlišnosti přes identifikaci speciální edukační potřeby až k plánu inkluzivně orientované intervence. Zmíněné příklady se týkají odlišností v postojích a představách klientů preventivně výchovného zařízení (tj.
Název v anglickém jazyce
From Individual Difference to Educational Need: Respecting Differences as a Basis of Informed Intervention
Popis výsledku anglicky
Individual differences specific for children with behavioral difficulties are themselves frequently the subject of special education intervention. The 'problematic' behavior is very often the subject of the intervention despite the child?s special need which caused the behavior in the first place. Special education intervention focusing on inclusion should respect social norms as well as individual needs of children. Specific or 'problematic' differences should be seen as indicators of special educational needs of the children. Author describes three steps to the informed intervention: identification of 'problematic' difference, identification of child?s special educational need, formulation and planning of informed intervention. There are several examples from the field given in the text to illustrate the three steps of the intervention. The examples are based on some of the findings of author?s qualitative research among children from a residential counseling centre.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities
ISBN
978-80-210-5731-9
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
289-303
Počet stran knihy
386
Název nakladatele
Masarykova univerzita. MuniPress
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—