K populárně naučným historickým a historicko-didaktickým časopisům vydávaným v letech 1946-1989 a jejich využití v současném školním dějepisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F11%3A00064252" target="_blank" >RIV/00216224:14410/11:00064252 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K populárně naučným historickým a historicko-didaktickým časopisům vydávaným v letech 1946-1989 a jejich využití v současném školním dějepisu
Popis výsledku v původním jazyce
Popular educational magazines are educational aids that can make a significant contribution towards improving and enriching history teaching. Although such magazines do not provide new solutions to academic problems, they should, just like specialist studies and monographs, be characterised by scientific objectivity and accuracy. Development of the popularisation of history and its connection with the didactics of history occurred in Czechoslovakia after the Second World War. This paper focuses on popular educational historical and historio-didactic magazines, opportunities for their use in teaching, changes relating to content and graphic design, the impact of ideology during the period of communist totalitarianism, and the new flourishing and pitfalls in the popularisation of history before 1989. Attention is also devoted to selected popular educational magazines published in neighbouring countries that are now available for use in school history teaching.
Název v anglickém jazyce
To the Popular Educational Historical and Historical-didactic Magazines Printed in 1946?1989 and their Use in Today´s School History Teaching
Popis výsledku anglicky
Popular educational magazines, along with popular educational literature, factual literature, historical journalism, memoir literature, fiction, feature films and documentary historical films are all important and well-established teaching aids used in history lessons. Development of popular educational historical and historio-didactic magazines occurred in Czechoslovakia after the Second World War. After 1948, however, their content was fundamentally influenced by communist ideology and the uncriticalacceptance and glamorisation of Soviet historiography and didactics as a model. Today, little use can be made of the magazines Společenské nauky ve škole (Social Science in School) and Dějepis ve škole (History in School) from the historical or didacticperspective. An exception is provided by a number of topics and regular columns from the 1980s (e.g. auxiliary historical sciences, chapters in the history of art, chapters in the history of Czech historiography).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
ISSN
1211-6068
e-ISSN
—
Svazek periodika
25/2011
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
109-129
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—