Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Konstruování obrazu minulosti zaměřené na dětské adresáty: míšení stylů a žánrů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F19%3A00523055" target="_blank" >RIV/68378092:_____/19:00523055 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1230-2287-year-2019-volume-28-article-1623" target="_blank" >http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1230-2287-year-2019-volume-28-article-1623</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.10" target="_blank" >10.25167/Stylistyka28.2019.10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Konstruování obrazu minulosti zaměřené na dětské adresáty: míšení stylů a žánrů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Časopis Časostroj, měsíčník vydávaný v České republice od konce roku 2011, má umožnit „zábavnou cestu do historie” dětem a mladým čtenářům ve věku 7 – 15 let. V soutěžní přehlídce pořádané Akademií věd České republiky získal před několika lety 2. místo za popularizaci vědy. Příspěvek představuje úvahu o tom, jak se tato specificky profilovaná popularizace historie pohybuje mezi stylem odborným (ev. učebním, didaktickým), prostě sdělovacím a „zábavním”, a rovněž o tom, jak se v současné komunikaci prosazuje zábavní funkce jazyka a textů („zábavní styl”?). Pozornost je věnována skutečnosti, že v tomto popularizačním diskurzu – asi daleko více než v odborné historiografii – splývá narace s výkladem a specifické uplatnění tu nachází historická fikce. Výběr témat a historických událostí je řízen ohledem na mladé čtenáře, kteří jsou přenášeni do historie a přímo zapojováni do minulých dějů. Autoři a redaktoři Časostroje vedou s implikovanými čtenáři neustálý dialog a udržují s nimi živý kontakt. V příspěvku jsou předvedeny i různé žánry, které sem vstupují (od pověstí, bájí a mýtů až po komiksy, včetně např. „historické detektivky”). Dále se připomíná akcentování historické každodennosti v tomto popularizačním diskurzu a její spojení mj. s genderovým hlediskem (ženskou perspektivou). Důraz je kladen také na edukační funkci interpretovaných textů – na to, jak jsou mladí čtenáři vedeni k aktivnímu zájmu o historii a k samostatnému uvažování (třeba i po linii alternativní historie).

  • Název v anglickém jazyce

    Constructing an image of the past for young readers: mixing styles and genres

  • Popis výsledku anglicky

    The monthly magazine Časostroj (Time Machine), published in the Czech Republic since 2011, is meant to enable “a fun journey into history” for readers aged 7–15. Several years ago, this magazine took 2nd place in a competition organized by the Czech Academy of Sciences for the popularization of science. The paper considers how this specifically-profiled popularization of history oscillates between academic (pedagogical, didactic), everyday communicative and “entertainment” styles, as well as how the entertainment function of language and texts are promoted in contemporary communication. Attention is devoted to the fact that in this popularizing discourse – probably much more than in scholarly historiography – narration merges with commentary, and historical fiction has a specific use. The selection of topics and historical events is determined in consideration of young readers, who are transported into history and directly integrated into past events. The magazine’s authors and editors engage their intended readers in continuous dialogue and maintain live contact with them. The paper also presents the various genres which appear in the magazine (from myths, legends and fables to comics, including, e.g. “historical detective stories”). It further recalls and accents everyday life in history in this popularizing discourse and its connections to the gender perspective (female perspective), among others. Emphasis is also placed on the educational function of the texts – on how young readers are encouraged to be actively interested in history and to be independent thinkers (e.g. through alternative history).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-08651S" target="_blank" >GA18-08651S: Míšení žánrů, stylů a diskurzů v současné české veřejné komunikaci</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Stylistyka

  • ISSN

    1230-2287

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    28

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    143-156

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus