Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00058479" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00058479 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění
Popis výsledku v původním jazyce
Přehledová studie zpřístupňuje poznatky o komponentách a charakteristikách výuky, které byly v pedagogicko-psychologických a didaktických výzkumech shledány jako relevantní pro kvalitu výuky. Studie je výsledkem teoretického výzkumu (modelování kvality)a je rozvržena do čtyř částí ? postupně jsou rozebírány komponenty a charakteristiky výuky zakládající její kvalitu sdružené na základě věcné blízkosti do čtyř okruhů: (1) organizace a řízení třídy ? využití času, přiměřené tempo (pacing), strukturovanost; (2) zprostředkování cílů a obsahů ? jasnost, strukturovanost, soudržnost, (3) učební úlohy ? kognitivní aktivizace, (4) podpůrné učební klima ? konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů. K jednotlivým komponentám a charakteristikám jsou ve studii prezentována relevantní výzkumná zjištění ? průběžně se poukazuje na jejich didaktické souvislosti.
Název v anglickém jazyce
Components and characteristics of instructional quality: a review of research findings
Popis výsledku anglicky
This review paper presents findings about components and characteristics of instruction that have been shown as relevant for quality of instruction by pedagogical, psychological and didactic research studies. In the paper (theoretical research), components and characteristics of instructional quality are summarized and presented in four areas: (1) classroom organization and management ? timing, pacing, structure, (2) dealing with goals and contents ? clarity, structure, coherence, (3) learning tasks ? cognitive activation, (4) supportive learning climate ? constructive dealing with mistakes, adaptive teaching. Each component and characteristic of instructional quality is highlighted with relevant research findings, which are discussed in didactic context.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F0262" target="_blank" >GAP407/11/0262: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
27-55
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—