Učitel a didaktické znalosti obsahu: podmínky utváření a možnosti rozvoje
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00058545" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00058545 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitel a didaktické znalosti obsahu: podmínky utváření a možnosti rozvoje
Popis výsledku v původním jazyce
Didaktické znalosti obsahu představují složku učitelovy profesní výbavy, která mu umožňuje zprostředkovat vzdělávací obsah tak, aby byl korektní z hlediska oboru, a přesto přizpůsobivý učebním potencialitám žáků. Didaktické znalosti obsahu budou v této kapitole tematizovány jako součást učitelova profesního vědění ? bude vysvětleno, že právě jimi se odlišuje učitel určitého oboru od oborového specialisty ne-učitele. Formou historického exkurzu bude sledováno, jak se v americké a v evropské pedagogické tradici formovala myšlenka propojení oborové a zprostředkujícího, tj. myšlenka didaktických znalostí obsahu, resp. oborové didaktiky. S oporou o empirické výzkumy bude analyzována specifická povaha didaktických znalostí obsahu a podmínky jejich utváření.V návaznosti na to bude věnována pozornost problematice kurikula učitelského vzdělávání a roli oborové didaktiky v učitelském vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
On the development of teachers pedagogical content knowledge
Popis výsledku anglicky
Pedagogical content knowledge is a component of teachers? knowledge base that allow the teacher to deliver the content of education in a way that it remains correct from the perspective of the particular field and at the same time carries the potential to accommodate to individual pupils. In this chapter, pedagogical content knowledge is seen as a component of teachers? professional knowledge base; the author explains that it is pedagogical content knowledge that distinguishes the teacher of a particular school subject from a specialist in the particular field. He provides a historical overview of how the ideas concerning interconnecting the content with didactics ? i.e. the ideas of pedagogical content knowledge or field didactics ? developed in the North American as well as European traditions. Building on findings of empirical research, the author analyses the specific nature of pedagogical content knowledge and the conditions in which is develops.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F0262" target="_blank" >GAP407/11/0262: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání
ISBN
9788072906253
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
41-52
Počet stran knihy
216
Název nakladatele
PedF UK
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—