Intervence jako restrikce nebo jako posilování?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00063138" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00063138 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Intervence jako restrikce nebo jako posilování?
Popis výsledku v původním jazyce
Informovaná intervence staví na znalosti individuálních odlišností dítěte/žáka a směřuje k naplnění jeho individuálních edukačních potřeb. Je charakteristická intervenčním konceptem 3P (posilování, podpora, provázení). V textu jej představujeme na příkladech z výzkumů a stavíme jej do kontrastu intervenčního konceptu 3R (represe, restrikce, resocializace), který se též v aktuálních speciálněpedagogických intervenčních strategií uplatňuje, ovšem je primárně zaměřen na potřeby a zájmy okolí dítěte, resp.společnosti. V textu tematizujeme hledisko příjemců intervence (dětí či žáků), přičemž zdůrazňujeme roli, kterou tito jedinci a jejich pohled na intervenci samotnou v rámci intervenčního procesu hrají. Ve světle obou intervenčních konceptů (3P a 3R) jsouna příkladech z našich výzkumů představeny tři typické reakce okolí na tzv. problémové chování tak z pohledu samotných aktérů tohoto chování ? diskreditující, zasvěcená (podpůrná) a odměňující reakce.
Název v anglickém jazyce
Intervention ? restriction or support?
Popis výsledku anglicky
The concept of informed intervention is based on knowledge of individual differences between children and its aim is to meet their individual educational needs. It may be defined by the interventional concept of empowerment-support-guidance, which we believe to be more appropriate than the interventional concept of repression, restriction, resocialization, which aims to meet the needs and interests of children?s social environment. In the article we present children?s perspectives on and their attitudestowards intervention as illustrated by some of the findings of our researches in the field of behavioral difficulties. We emphasize role of children?s interpretations of the process of intervention as a key part of intervention.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vzdělávání žáků se vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Educational Needs VI.
ISBN
9788073152352
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
285-294
Počet stran knihy
327
Název nakladatele
Paido
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—