Já jako učitelka: profesní sebepojetí studentky učitelství v posledním ročníku pregraduální přípravy.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F13%3A00066120" target="_blank" >RIV/00216224:14410/13:00066120 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-2-174" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-2-174</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-2-174" target="_blank" >10.5817/PedOr2013-2-174</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Já jako učitelka: profesní sebepojetí studentky učitelství v posledním ročníku pregraduální přípravy.
Popis výsledku v původním jazyce
Studie vymezuje profesní sebepojetí studentky učitelství v závěrečném ročníku pregraduální přípravy. V textu jsou uvedeny studie věnované problematice sebepojetí a profesního sebepojetí učitele, je doložen význam pozitivního profesního sebepojetí na počátku profesní dráhy a termíny jsou konceptualizovány pro potřebu kvalitativního výzkumu. Obsahová analýza volné výpovědi a hloubkového rozhovoru zaměřená na hledání dominantních aspektů sebepojetí, jeho popis ve vztahu k sebediskrepanční teorii a sledování úvah o možném vývoji profesního Já ukazuje, že nejvýraznějším znakem sebepojetí studentky učitelství jsou obavy pramenící z diskrepance mezi ideálním a skutečným Já, i mezi požadovaným a skutečným Já. Přestože studentka formuluje své učitelské sebepojetí, jeho základy staví na zkušenostech získaných téměř výhradně v roli studenta a žáka. V souvislosti s tímto zjištěním je diskutována otázka, jakým způsobem lze ovlivňovat utváření profesního sebepojetí v rámci pregraduální přípravy stud
Název v anglickém jazyce
My teacher self: Professional self-concept of a student teacher in the last year of undergraduate training
Popis výsledku anglicky
The study describes the professional self-concept of a student teacher in the last year of undergraduate training. The study reflects overview studies dealing with the issue of self-concept and the professional self-concept of the teacher. The importanceof positive professional self-concept at the onset of professional development is documented and terms are conceptualized to suit needs of qualitative research. Content analysis of a free utterance and an in-depth interview concentrates on the search for dominating aspects of self-concept, the description of the selfconcept in relation to the self-discrepancy theory and the thoughts about a possible development of the professional self. It shows that the most significant aspect of the student?s self-concept is the fear emanating from the discrepancy between the ideal self and the real self, between the ought self and the real self.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20049S" target="_blank" >GA13-20049S: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
174-194
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—