Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How pupils with special educational needs (and not anly they) perceive imagery at the second stage of basic schools

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F13%3A00070756" target="_blank" >RIV/00216224:14410/13:00070756 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How pupils with special educational needs (and not anly they) perceive imagery at the second stage of basic schools

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter introduces results of a research of the understanding of fixed and artistic metaphorical denominations by pupils of the 8th grade of basic school. We examined the influence of a specific learning disorder (dyslexia), school results, the general understanding of texts, reading customs and gender on the level of understanding several well-known idioms and also a more extensive poetic image. Among the basic findings are an expected connection between skills of pupils and adequate responses andquite a numerous percentage of missing explanations of all types of metaphorical expressions. Certain differences, especially between boys and girls, and also among pupils with various reading experience, were found out in the ability of decoding fixed and original indirect denominations. When decoding a poetic image - unlike the explanation of fixed sayings - boys proved to be more skilful and more frequent readers.

  • Název v anglickém jazyce

    How pupils with special educational needs (and not anly they) perceive imagery at the second stage of basic schools

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter introduces results of a research of the understanding of fixed and artistic metaphorical denominations by pupils of the 8th grade of basic school. We examined the influence of a specific learning disorder (dyslexia), school results, the general understanding of texts, reading customs and gender on the level of understanding several well-known idioms and also a more extensive poetic image. Among the basic findings are an expected connection between skills of pupils and adequate responses andquite a numerous percentage of missing explanations of all types of metaphorical expressions. Certain differences, especially between boys and girls, and also among pupils with various reading experience, were found out in the ability of decoding fixed and original indirect denominations. When decoding a poetic image - unlike the explanation of fixed sayings - boys proved to be more skilful and more frequent readers.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    SIEGLOVÁ, N., ZÍTKOVÁ, J. et al. Handicap and Educating Pupils with Special Needs from the Viewpoint of Language and Literary Education

  • ISBN

    9788021062818

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    70-84

  • Počet stran knihy

    115

  • Název nakladatele

    Masarykova univerzita

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly