Visuals in geography textbooks: Increasing reliability of the assessment tool
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F13%3A00074763" target="_blank" >RIV/00216224:14410/13:00074763 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14410/13:00074764
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Visuals in geography textbooks: Increasing reliability of the assessment tool
Popis výsledku v původním jazyce
The pupils? acquisition of knowledge during school instruction is nowadays strongly influenced by the expansion of visual media (Moser, 2010). In this context, contemporary textbook production is undergoing a visual turn (LaSpina, 1998). Although the amount of visuals in textbooks grows at the expense of text, there is a lack of serious and research-based considerations of their assessment. The aim of the paper is to describe the process of development of a research instrument for (a) the categorizationof types and (b) the assessment of particular instructional qualities of visuals in geography textbooks (see Janko, 2012). The category system is based on deductive content analysis (see Gläser-Zikuda, 2008, p. 72). Theoretical background underpinning the research instrument is presented, especially the Dual Coding Theory (e.g. Paivio, 2007).
Název v anglickém jazyce
Visuals in geography textbooks: Increasing reliability of the assessment tool
Popis výsledku anglicky
The pupils? acquisition of knowledge during school instruction is nowadays strongly influenced by the expansion of visual media (Moser, 2010). In this context, contemporary textbook production is undergoing a visual turn (LaSpina, 1998). Although the amount of visuals in textbooks grows at the expense of text, there is a lack of serious and research-based considerations of their assessment. The aim of the paper is to describe the process of development of a research instrument for (a) the categorizationof types and (b) the assessment of particular instructional qualities of visuals in geography textbooks (see Janko, 2012). The category system is based on deductive content analysis (see Gläser-Zikuda, 2008, p. 72). Theoretical background underpinning the research instrument is presented, especially the Dual Coding Theory (e.g. Paivio, 2007).
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.30.0009" target="_blank" >EE2.3.30.0009: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů