Visuals in Geography Textbooks: Increasing the Reliability of a Research Instrument
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00076731" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00076731 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Visuals in Geography Textbooks: Increasing the Reliability of a Research Instrument
Popis výsledku v původním jazyce
Development of textbooks is strongly influenced by the ever-increasing importance of visual culture. Even though numerous research findings prove positive effects visuals have on learning process, a considerable gap was identified regarding assessment ofvisuals in geography textbooks. This chapter aims to describe the process of development of a research instrument ? a system of categories ? for sorting types of visuals in geography textbooks and assessing their instructional qualities: their abstractness, text relatedness and caption aptness. Particular importance is given to research instrument reliability assessment. Methodological challenges arising in the course of the development of the system of categories are depicted together with measures taken to increase the reliability of the research instrument. Possibilities as well as limitations of practical use of this research instrument are presented in the conclusion.
Název v anglickém jazyce
Visuals in Geography Textbooks: Increasing the Reliability of a Research Instrument
Popis výsledku anglicky
Development of textbooks is strongly influenced by the ever-increasing importance of visual culture. Even though numerous research findings prove positive effects visuals have on learning process, a considerable gap was identified regarding assessment ofvisuals in geography textbooks. This chapter aims to describe the process of development of a research instrument ? a system of categories ? for sorting types of visuals in geography textbooks and assessing their instructional qualities: their abstractness, text relatedness and caption aptness. Particular importance is given to research instrument reliability assessment. Methodological challenges arising in the course of the development of the system of categories are depicted together with measures taken to increase the reliability of the research instrument. Possibilities as well as limitations of practical use of this research instrument are presented in the conclusion.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.30.0009" target="_blank" >EE2.3.30.0009: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung
ISBN
9783781519916
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
227-240
Počet stran knihy
348
Název nakladatele
Verlag Julius Klinkhardt
Místo vydání
Bad Heilbrunn
Kód UT WoS kapitoly
—