Příležitosti k učení: odlišná/různá pojetí konceptu a jeho výzkumné využití
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00073647" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00073647 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2014/PedOr14_2_p163_Prilezitosti_Knecht.pdf" target="_blank" >http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2014/PedOr14_2_p163_Prilezitosti_Knecht.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-2-163" target="_blank" >10.5817/PedOr2014-2-163</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příležitosti k učení: odlišná/různá pojetí konceptu a jeho výzkumné využití
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem přehledové studie je vymezit příležitosti k učení jako teoretický koncept, představit vybrané metody a techniky, které jsou ke zkoumání příležitostí nejčastěji využívány, a následně porovnat rozdíly v obsahovém vymezování příležitostí k učení v ČRa v USA, odkud tento koncept pochází. V první části studie je představen historický vývoj přístupů vymezování obsahu příležitostí k učení od 60. let 20. století do současnosti. Zpočátku byly příležitosti k učení nazírány jako teoretická kategorie adresující problém vztahu obsahu výuky a obsahových požadavků (standardizovaných) testů, příp. kurikulárních dokumentů. Později se obsahové vymezení konceptu rozšířilo směrem ke zkoumání školních i mimoškolních faktorů souvisejících s učebními výsledky žáků. Vdruhé části příspěvku jsou popsány pokusy o operacionalizaci příležitostí k učení včetně příkladů výzkumných nástrojů používaných k jejich zkoumání.
Název v anglickém jazyce
Opportunities to learn: Different/various conceptualisation and a review of research approaches
Popis výsledku anglicky
The aim of this review study is (a) to define the concept of opportunities to learn (OTL) as a theoretical category, (b) to present selected research tools that are most commonly used for investigating opportunities, and (c) to compare differences in defining and using opportunities to learn as a theoretical category in the Czech Republic and in the U.S., where the concept originated. In the first part of the study, a specific historical development of defining opportunities to learn is presented. Initially, the opportunities to learn were viewed as a theoretical category comprising the coherence between content of teaching and content requirements of (standardized) tests or curricula. Later, the scope of opportunities to learn expanded towards examining school-dependent variables and school-independent variables related to school performance of students.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F12%2FP059" target="_blank" >GPP407/12/P059: Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
163-184
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—