Zkušenost v Deweyho experimentální metafyzice: Radikální překročení subjekt-objektové epistemologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00074417" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00074417 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.klemens.sav.sk/fiusav/organon/?q=en/browse/number/2014/1" target="_blank" >http://www.klemens.sav.sk/fiusav/organon/?q=en/browse/number/2014/1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zkušenost v Deweyho experimentální metafyzice: Radikální překročení subjekt-objektové epistemologie
Popis výsledku v původním jazyce
Autor sleduje Deweyho cestu poté, co se začal osvobozovat z tradiční ontologie a epistemologie. Postupně to zásadně proměňovalo chápání pojmu zkušenosti. Z tohto důvodu autor v druhé části předstatuje netradiční pojetí hodnot "pravdivý"/"nepravdivý" tak,jak jim rozumí pragmatická logika a epistemologie. V nich podstatnou úlohu hraje Deweyho pojetí vnímání a poznání, přičemž autor zdůrazňuje roli jednání, které je podmínkou jak vnímání, tak poznání. Současné výsledky kognitivních věd tento přístup doplňuje potřebnými daty. Ve třetí části autor vysvětluje, proč tradiční pojetí poznání nemohl akceptovat pojetí, které od svého počátku pragmatismus prosazoval. Představuje zde Deweyovu analýzu starořecké pojetí znalostí jako ukončených forem, které z principu z poznání vylučovalo jednání. V předposlední části autor formuluje Deweyovo pojetí "ekologického paradigmatu" a prezentuje s tím i koncepci ontologie situací, kterou staví proti ontologii separovaných objektů.
Název v anglickém jazyce
Experience in Dewey's Experimental Metaphysics: A Radical Surpassing of the Subject-Object Epistemology
Popis výsledku anglicky
The author traces the road Dewey covered when he tried to free himself from a traditional ontology and epistemology. He did completely change understanding of the concept of experience. In the second part, author shows what it is meant to be "true"/"false" in the pragmatist logic and epistemology. It is indicated by explication of Dewey's up-to-date conception of perception and knowledge. The role of action is stressed there. In the third part, author explains why our traditional approach to thinking could not accept this pragmatist understanding. He introduces there Dewey's analysis of the old Greek idea of knowledge as seeing finalities of the "true world". In the semi-final part, the author articulates Dewey's conception of "ecological paradigm" that could be seen as final liberation from the old, powerful, yet false tradition of the separate objects ontology. There the conception of situational ontology is presented.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20049S" target="_blank" >GA13-20049S: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Organon F
ISSN
1335-0668
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
63-81
Kód UT WoS článku
000332133000004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84897779095