Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00093711" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00093711 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723" target="_blank" >10.14712/23362189.2015.723</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na základě analýzy textů a komparace analyticky zjištěných dat s reálnou situací autor textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“.

  • Název v anglickém jazyce

    Dewey and "Czech Dewey", education and ideology

  • Popis výsledku anglicky

    On the basis of analyses of the text and follow-up comparison with the reality, the author of the text demonstrates that Dewey was not in the Czech environment properly understood and therefore, in fact, not applied. This may lead to a denial of the alleged "Dewey's pedagogy". In the second part of the text the author deals with the epistemological metalevel of a continuum of aims and means as the background that shapes the pragmatist education. Under this background, he differentiates an important distinction: teaching through meaningful vigorous activity (occupation), and teaching for job training (vocation) and stresses tha Dewey's works with the concept "occupation". In the third part presents two basic principles Dewey's pedagogy - 1) the continual and interactive nature of the experience and 2) the social control as an intellectualization of the original impulses of pupils. On these principles the author demonstrates that Dewey's pedagogy can not be considered as "child-centered".

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    134-153

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus