Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00093711" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00093711 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723" target="_blank" >10.14712/23362189.2015.723</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie
Popis výsledku v původním jazyce
Na základě analýzy textů a komparace analyticky zjištěných dat s reálnou situací autor textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“.
Název v anglickém jazyce
Dewey and "Czech Dewey", education and ideology
Popis výsledku anglicky
On the basis of analyses of the text and follow-up comparison with the reality, the author of the text demonstrates that Dewey was not in the Czech environment properly understood and therefore, in fact, not applied. This may lead to a denial of the alleged "Dewey's pedagogy". In the second part of the text the author deals with the epistemological metalevel of a continuum of aims and means as the background that shapes the pragmatist education. Under this background, he differentiates an important distinction: teaching through meaningful vigorous activity (occupation), and teaching for job training (vocation) and stresses tha Dewey's works with the concept "occupation". In the third part presents two basic principles Dewey's pedagogy - 1) the continual and interactive nature of the experience and 2) the social control as an intellectualization of the original impulses of pupils. On these principles the author demonstrates that Dewey's pedagogy can not be considered as "child-centered".
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
66
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
134-153
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—