Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00081203" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00081203 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice
Popis výsledku v původním jazyce
Moc jako schopnost ovlivňovat postoje, hodnoty a jednání je základní charakteristikou vyučovacího procesu. Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi, kteří mají oborové znalosti, ale potýkají s jejich předáváním v sociálním prostředí školní třídy. V tomto textu zkoumáme moc u studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe a zaměřujeme se na jednu z bází moci dle typologie Frenche a Ravena (1959) - na moc donucovací. Donucovací moc studenta učitelství vychází z potřeby žáků vyhnout se trestu nebo jeho hrozbě. Na základě kvalitativní analýzy přepisů nahrávek z výuky studentky Alice identifikujeme čtyři typy donucovací moci. Tyto typy donucovací moci jsou uspořádány do určitých struktur, které nazýváme scénáři. Popisujeme dva protichůdné scénáře ? scénář gradace donucovací moci a scénář rezignace na donucovací moc a diskutujeme jejich důsledky pro vytvoření konstruktivního klimatu školní třídy.
Název v anglickém jazyce
Coercive Power Scenarios in Classes Taught by Student Teachers: The Case of Alice
Popis výsledku anglicky
Power as the ability of a person to influence opinions, values, and behaviour of others is main characteristic of educational process. Power relations negotiation is urgent especially for student teachers who know the necessary information of their chosen subjects, but do not know how to meet the conditions of establishing of power relationships in the classroom. We research student teachers during their long-term practice and focus on one of the power bases from French and Raven (1959) typology ? coercive power. Coercive power is a student teacher´s ability to influence others? behavior by punishing them or by creating a perceived threat to do so. Qualitative analysis of videorecordings form classess taught by student teacher Alice reveals typology ofcoercive power. Types of coercive power are identified in structures defined as scenarios. According to intensity of coercive power usage, we describe strengthening power scenario and weakening power scenario.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-24456S" target="_blank" >GA13-24456S: Moc ve školních třídách studentů učitelství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
113-130
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—