Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00082895" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00082895 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/3421/pdf6" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/3421/pdf6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie
Popis výsledku v původním jazyce
Studie usiluje o porovnání aktuálních českých a německých učebnic školní geografie z hlediska zastoupení typů nonverbálních prvků a interpretaci zjištění vzhledem k cílovému zaměření daného vyučovacího předmětu. Nejdříve je v obecné rovině poukazováno naokolnosti, s nimiž se učebnice školní geografie musejí vypořádávat v souvislosti s transformováním stále komplexnějších geografických poznatků. Následně je v teoretické rovině objasňována pozice, již v tomto ohledu zaujímají nonverbální prvky (obrazovásložka učebnic). Výklad se opírá o teorii učebnic a koncept reprezentace učiva. Polemizovány jsou také cílové domény školní geografie, které současně slouží jako interpretační rámec pro výzkumná zjištění. Studie byla realizována jako obsahová analýza 2 českých a 2 německých učebnic školní geografie (ISCED 2), ve kterých bylo analyzováno celkem 1140 nonverbálních prvků. Výsledky studie naznačují, že v českých učebnicích školní geografie stále dominují obrazové typy nonverbálních prvků.
Název v anglickém jazyce
A Comparative Analysis of the Types of Visuals in Current Czech and German Human Geography Textbooks
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to compare types of visuals (as means for didactical transformation of educational content) in Czech and German geography school textbooks and to interpret the results considering educational goals of school geography. First, thecontemporary progress of geography school textbooks is contemplated which is implied by the arising complexity of geographical knowledge. Then is being described which role in this context is played by textbook visuals. The theory of textbooks and the concept of representation are used for explanation. Considered are also educational goals of school geography which are subsequently used as context for interpretation of the results. Regarding the methodology, the study was realized as content analysis of2 Czech and 2 German geography school textbooks (ISCED 2) in which 1140 visuals were analysed. The results showed that pictorial types of visuals (photo, realistic drawings) still predominate in actual Czech school textbooks.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.30.0009" target="_blank" >EE2.3.30.0009: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
225-248
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—