Permakultura a teorie environmentální výchovy (EV): mapující přehledová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00091981" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00091981 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/529" target="_blank" >http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/529</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.529" target="_blank" >10.14712/18023061.529</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Permakultura a teorie environmentální výchovy (EV): mapující přehledová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Text se věnuje konceptu permakultury ve vztahu k etablovaným teoriím environmentální výchovy (EV). Přehledová studie je založena na výzkumu přibližně 400 textů z domácích i zahraničních zdrojů. Texty byly vyhledávány pomocí klíčových slov: environmentální výchova/vzdělávání (teorie, dějiny, hodnoty), permakultura, výchova k ochraně přírody, výchova k péči o životní prostředí, ekologická výchova, globální výchova, udržitelný rozvoj, člověk a životní prostředí (české zdroje); teorie EV, permakultura (zahraniční zdroje). V textu je pro zasazení konceptu permakultury do teorií EV využita vlastní typologie teorií EV (mikroteorie, teorie středního dosahu, makroteorie, abstraktní filosofické a etické teorie). Hlavním zjištěním je, že permakultura jako koncept se nachází na periferii teoretických diskusí EV. Je prozatím spíše nástrojem praktické EV (nejčastěji v podobě metodik uvádějící návody pedagogického využití zahrady v rámci EV), než součástí teorie EV.
Název v anglickém jazyce
Permaculture and Theory of Environmental Education (EE) - A Mapping Review
Popis výsledku anglicky
The text deals with the concept of permaculture in the context of environmental education (EE). It shows the position of permaculture as a concept in the context of established theories of EE. The review is based on library research of approximately 400 texts from Czech and foreign library sources. The texts were chosen based on the following keywords: environmental education (theory, values, and history), permaculture education, global education, education for environmental protection, education for the sustainable development (Czech sources); theory of environmental education, permaculture (foreign sources). The main finding is that permaculture as a concept lies on the periphery of theoretical discussions in EE, and at the moment is more of a tool of practical EE (mostly in the form of manuals for using gardens in EE) rather than a component of EE theory. The biggest overlap is between permaculture and global education and theories of place based education and experience based education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
vol. 11
Číslo periodika v rámci svazku
no. 2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
1-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—