Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00098293" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00098293 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek má výzkumný historicko-srovnávací charakter. Zabývá se explicitním vymezením cílů literární výchovy v kurikulu, literárněvýchovné didaktické teorii a estetickovýchovné teorii druhé poloviny 20. století (do roku 1990). Na základě analýzy významnějších publikací jsou konstatovány základní tendence v pojetí cílů ve všech třech sledovaných oblastech. K těmto tendencím patří zejména: zvyšující se konkrétnost a estetickovýchovná východiska cílů v osnovách, častá nesamostatnost ve vymezování cílů v didaktické teorii s odkazem na požadavky osnov a s tím kontrastující méně časté pokusy o vlastní obecnější pojmenování cílů, výrazně různá akcentace tvůrčí činnosti v literárněvýchovné a estetickovýchovné teorii.
Název v anglickém jazyce
The changes of literary education aims in the second half of the 20th century
Popis výsledku anglicky
The contribution has the research historical and comparative character. It deals with the explicit definition of literary education aims in the curriculum, in the didactic theory and in the theory of aesthetic education in the second half of the 20th century (until 1990). On the basis of an analysis of more significant publications, the main tendencies in approaches to these aims are stated. Above all there are the following tendencies: qualitative shifts in curriculum, less frequent attempts to create general definition of the aims in the didactic theory, different emphasis on the creative activities in the theories of literary and aesthetic education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jazyk - literatura - komunikace
ISSN
1805-689X
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
43-52
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—