Pojetí literární výchovy v kurikulu české základní školy druhé poloviny dvacátého století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099008" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099008 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://kj.sjol.eu/category/-614" target="_blank" >http://kj.sjol.eu/category/-614</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).6" target="_blank" >10.19195/1642-5782.15(25).6</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí literární výchovy v kurikulu české základní školy druhé poloviny dvacátého století
Popis výsledku v původním jazyce
Článek má výzkumný historicko-srovnávací charakter. Zabývá se analýzou a komparací pojetí literární výchovy jako složky výuky mateřského jazyka v učebních osnovách české základní školy druhé poloviny 20. století s přihlédnutím k předchozímu i aktuálnímu stavu kurikula. V článku je samostatně sledováno pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy v kurikulu v jednotlivých etapách jeho vývoje. Jsou vymezeny základní tendence v pojetí těchto didaktických kategorií během sledovaného období. Jako tendence ke stabilitě je označena mj. přítomnost tradičních cílových okruhů (vědomostí, dovedností, schopností, vedení k zájmovému čtenářství a proměňující se cíle výchovné), přítomnost tří základních oblastí obsahu (četba a poznatková složka, dovednosti a další kulturní podněty), ale zároveň jejich řešení výčtem činností bez explicitního rozlišování oblastí a jejich specifik, přítomnost metodického jádra v přímé práci s texty. Mezi nejvýraznější proměny a posuny patří zejména snižování míry ideologického zatížení osnov po jeho zánik, postupné zpřesňování terminologie, ale bez dostatečného definování pojmů, zestručňování osnov apod. Ve svých proměnách osnovy literární výchovy odrážely jak společensko-politické změny, tak jejich důsledky.
Název v anglickém jazyce
Conception of Literary Education in Czech Curriculum for Primary School in the Second Half of the 20th Century
Popis výsledku anglicky
The article presents the research of historical and comparative character. It is concerned with the analysis and comparatin of conception of literary education as a part of the Czech language as a school subject in the primary school curriculum. The author pays attention mainly to the period of the second half of the 20th century but she takes account of the previous and the present curriculum, too. The aims, content and methods of literary education in the curriculum are studied separately in each period of its development there. The main tendencies in their conception are defined. A few concepts are described as tendencies to stability, e.g. the presence of customary aims, the presence of three basic sections of content without their further inner hierarchy, and the presence of methodical crux within the direct work with texts. As one of the most distinct changes and movements, we can classify the decrease and then expire of ideological stress on the curriculum, making terminology more and more accurate (but without needful definitions) and shortening of newer curriculum. The changes of curriculum have always reflected both the social and political transformations and their results.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kształcenie Językowe
ISSN
1642-5782
e-ISSN
—
Svazek periodika
15 (25)
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
67-79
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—