Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pojetí obsahu literární výchovy v didaktické teorii druhé poloviny 20. století – proměny i konstanty

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099084" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099084 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pojetí obsahu literární výchovy v didaktické teorii druhé poloviny 20. století – proměny i konstanty

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek představuje výsledky dílčího výzkumu v oblasti historie oborové didaktiky - srovnávací analýzy, která sledovala didaktické pojetí obsahu literární složky předmětu český jazyk v českých a slovenských oborově didaktických publikacích v průběhu druhé poloviny 20. století. Z komparace vybraných publikací vyplynuly některé základní tendence v pojetí předmětu. Stabilní tendenci představuje přítomnost tří proudů v literárněvýchovném uvažování po celé sledované období, a to: 1. řešení obsahu předmětu v souladu s obsahovými okruhy danými učebními osnovami, 2. řešení složek obsahu v souladu se složkami literární vědy, 3. terminologická neustálenost, která se dotýkala zejména oblasti dovedností. Naopak posun v literárněvýchovné teorii představovaly snahy o vytvoření strukturních modelů obsahu předmětu. Celkově se analyzované zdroje v přístupu k didaktickému pojetí obsahu literární výchovy lišily především v systémovosti a intenzitě, s níž akcentovaly jednotlivé obsahové složky, jejichž těžiště vždy spočívalo v estetickém poznávání uměleckého textu. Od dobových ideologických deformací, které se projevovaly především v konkrétním výběru textů, je v příspěvku víceméně odhlíženo, jeho předmětem je nadčasový rozměr jednotlivých přístupů.

  • Název v anglickém jazyce

    Conception of Literary Education Content in Didactic Theory in the Second Half of the 20th Century – Changes and Constants

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents results of partial research in the field of subject didatics - the comparative analysis that pursued the didactic concept of the content of literary education as a part of the Czech language as a school subject in both Czech and Slovak didactic publications during the period of the second half of the 20th century. Some basic tendencies in the subject conceptions followed from the comparison of chosen publications. Stable tendency is presented with an occurrence of three main concepts in literary education thinking during the observed period – 1. the subject content in connection with the curriculum, 2. parts of the subject content in connection with the parts of literary science, 3. non-stabilized terminology, especially in the sphere of skills. As one of the distinct progress, we can classify attempts to create content models. In total, analysed publications differ in the system approach and in the intensity of the interest in content parts, in particular. Its focus was always in an aesthetical reception of an artistic text. The article does not take the ideological distortion into consideration overly. It deals with the timeless dimension of any conceptions

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    49-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus