Pojetí obsahu literární výchovy v didaktické teorii druhé poloviny 20. století – proměny i konstanty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00099084" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00099084 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí obsahu literární výchovy v didaktické teorii druhé poloviny 20. století – proměny i konstanty
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje výsledky dílčího výzkumu v oblasti historie oborové didaktiky - srovnávací analýzy, která sledovala didaktické pojetí obsahu literární složky předmětu český jazyk v českých a slovenských oborově didaktických publikacích v průběhu druhé poloviny 20. století. Z komparace vybraných publikací vyplynuly některé základní tendence v pojetí předmětu. Stabilní tendenci představuje přítomnost tří proudů v literárněvýchovném uvažování po celé sledované období, a to: 1. řešení obsahu předmětu v souladu s obsahovými okruhy danými učebními osnovami, 2. řešení složek obsahu v souladu se složkami literární vědy, 3. terminologická neustálenost, která se dotýkala zejména oblasti dovedností. Naopak posun v literárněvýchovné teorii představovaly snahy o vytvoření strukturních modelů obsahu předmětu. Celkově se analyzované zdroje v přístupu k didaktickému pojetí obsahu literární výchovy lišily především v systémovosti a intenzitě, s níž akcentovaly jednotlivé obsahové složky, jejichž těžiště vždy spočívalo v estetickém poznávání uměleckého textu. Od dobových ideologických deformací, které se projevovaly především v konkrétním výběru textů, je v příspěvku víceméně odhlíženo, jeho předmětem je nadčasový rozměr jednotlivých přístupů.
Název v anglickém jazyce
Conception of Literary Education Content in Didactic Theory in the Second Half of the 20th Century – Changes and Constants
Popis výsledku anglicky
The article presents results of partial research in the field of subject didatics - the comparative analysis that pursued the didactic concept of the content of literary education as a part of the Czech language as a school subject in both Czech and Slovak didactic publications during the period of the second half of the 20th century. Some basic tendencies in the subject conceptions followed from the comparison of chosen publications. Stable tendency is presented with an occurrence of three main concepts in literary education thinking during the observed period – 1. the subject content in connection with the curriculum, 2. parts of the subject content in connection with the parts of literary science, 3. non-stabilized terminology, especially in the sphere of skills. As one of the distinct progress, we can classify attempts to create content models. In total, analysed publications differ in the system approach and in the intensity of the interest in content parts, in particular. Its focus was always in an aesthetical reception of an artistic text. The article does not take the ideological distortion into consideration overly. It deals with the timeless dimension of any conceptions
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
49-63
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—