Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00100903" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00100903 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://soced.cz/wp-content/uploads/2018/04/STUDY-SocEd-T3-6-1-2018-Lucie-Jarkovska.pdf" target="_blank" >http://soced.cz/wp-content/uploads/2018/04/STUDY-SocEd-T3-6-1-2018-Lucie-Jarkovska.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.03" target="_blank" >10.7441/soced.2018.06.01.03</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?
Popis výsledku v původním jazyce
Článek diskutuje aktuální téma rostoucího rodičovského zájmu o soukromé mateřské a základní školy v České republice. V posledních několika letech došlo k výraznému nárůstu objemu soukromého sektoru ve vzdělávání. V roce 2017 zaujalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rezervovaný postoj k zápisu nových subjektů do rejstříku škol, což vyvolalo výrazný mediální ohlas. Tato studie nabízí reflexi veřejné diskuse na toto téma a analyzuje argumenty, které v ní zazněly v souvislosti s naplňováním ideálů rovnosti, redukce sociálních nerovností a upevňování sociální koheze ve vzdělávání. Zamýšlí se nad rizikem prohlubování vzdělanostní segregace dětí v důsledku rodičovského kulturního kapitálu aktivovaného skrze volbu školy.
Název v anglickém jazyce
Private schools in the Czech republic – Institutions for children with social benefits?
Popis výsledku anglicky
The article discusses current issues of growing parental interest in private educational institutions in the Czech Republic. In recent years, private sector in education has grown rapidly. In 2017 the Ministry of Education, Youth and Sports adopted a reserved stance toward new private educational institutions and hesitate to award them official registration. A heated media debate followed. The study reflects this public discussion and analyzes its arguments in connection with idea s of equality, reduction of social inequalities and consolidation of social cohesion. It expresses concerns about educational segregation of children on the basis of parental cultural capital.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-18940S" target="_blank" >GA16-18940S: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální pedagogika
ISSN
1805-8825
e-ISSN
1805-8825
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
47-57
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—