Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00107534" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00107534 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cepsj.si/index.php/cepsj/article/view/560/327" target="_blank" >https://ojs.cepsj.si/index.php/cepsj/article/view/560/327</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.26529/cepsj.560" target="_blank" >10.26529/cepsj.560</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Similarly to other Visegrád Group countries, the most recent curriculum reform in the Czech Republic brought substantial changes in the curriculum documents for schools. The purpose of this study is to investigate Czech primary and lower secondary teachers’ current attitudes towards curriculum reform. The results of a survey (n = 701) indicate that teachers have adopted rather negative attitudes. The acceptance of reform tends to increase among the teachers who use curriculum documents regularly and among the teachers with higher self-efficacy. In addition, teachers with system-centred/curriculum-oriented approaches are willing to accept the reform. There is no significant difference between teachers’ gender, their length of teaching experience, and their involvement in school management. Within the general frame of the Concern-Based Adoption Model (CBAM), the study draws on data from one country, but the implications for further educational development are potentially applicable across countries with similar educational policy backgrounds.

  • Název v anglickém jazyce

    Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later

  • Popis výsledku anglicky

    Similarly to other Visegrád Group countries, the most recent curriculum reform in the Czech Republic brought substantial changes in the curriculum documents for schools. The purpose of this study is to investigate Czech primary and lower secondary teachers’ current attitudes towards curriculum reform. The results of a survey (n = 701) indicate that teachers have adopted rather negative attitudes. The acceptance of reform tends to increase among the teachers who use curriculum documents regularly and among the teachers with higher self-efficacy. In addition, teachers with system-centred/curriculum-oriented approaches are willing to accept the reform. There is no significant difference between teachers’ gender, their length of teaching experience, and their involvement in school management. Within the general frame of the Concern-Based Adoption Model (CBAM), the study draws on data from one country, but the implications for further educational development are potentially applicable across countries with similar educational policy backgrounds.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-05122S" target="_blank" >GA15-05122S: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Center for Educational Policy Studies Journal

  • ISSN

    1855-9719

  • e-ISSN

    2232-2647

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SI - Slovinská republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    73-97

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85069500176