Tělesná výchova ve vybraných kurikulárních dokumentech Norska a České republiky – srovnávací studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113144" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113144 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.jvsystem.net/app34/download/Ceska-Kinatropologie-2019-03-04.pdf" target="_blank" >http://www.jvsystem.net/app34/download/Ceska-Kinatropologie-2019-03-04.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tělesná výchova ve vybraných kurikulárních dokumentech Norska a České republiky – srovnávací studie
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje srovnávací výzkum kurikulárních dokumentů tělesné výchovy Norska a České republiky. Výzkum se zaměřuje na dokumenty projektované pro primární vzdělávání; v případě norského kurikula je částečně nutné zohlednit také vyšší stupně. Úvodní kapitola argumentuje pro aktuálnost podobných výzkumů v dané oblasti. Následně autorka představuje metodiku provedeného komparativního výzkumu shrnutou do čtyř provázaných kroků. Výsledková část je popisem analýzy jednotlivých dokumentů. Jak se ukazuje v závěrečné části, výzkum dospěl k několika zjištěním: norské kurikulum akcentuje orientaci na prožitek, spolupráci, participaci, kdežto výkon je spíše upozaděn. Norský i český dokument se orientuje na zdraví a celoživotní pohybovou aktivnost, avšak českým dokumentům chybí dostatečně specifikované vzdělávací cíle pro tělesnou výchovu a vykazují nedostatečné provázání vzdělávacích cílů a vzdělávacího obsahu. Oproti norskému je české kurikulum nekonzistentní, což může negativně ovlivňovat kvalitu vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Physical education in some curricular documents of Norway and the Czech Republic – a comparative study
Popis výsledku anglicky
The study presents a comparative research on curriculum documents of physical education in Norway and the Czech Republic. The research focuses on documents designed for primary education; in the case of the Norwegian curriculum, it is also necessary to take into account the higher grades. The text is presented in a chapter that puts the issue under consideration in a wider context, demonstrating its importance in the field. Subsequently, the author presents a methodology of comparative research, summarized in four interconnected steps. The result section describes the analysis of individual documents. As shown in the final part, the research has led us to several findings: the Norwegian curriculum aims at the orientation experience, cooperation, participation, while the performance is rather played down. Both the Norwegian and the Czech documents focus on the health and lifelong physical activity, but the Czech document lacks the well-defined educational objectives for physical education and show low congruence of educational goals and content. In contrast to the Norwegian curriculum, the Czech curriculum is inconsistent, which can negatively affect the quality of education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká kinantropologie. Časopis vědecké společnosti kinantropologie
ISSN
1211-9261
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
7-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—