Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113599" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113599 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je shrnutím poznatků plynoucích ze zkoumání myšlenek začínající učitelky o cílech a obsazích občanského vzdělávání a způsobech jejich utváření ve výuce a to v nejranější fázi jejího profesního rozvoje. Cílem studie je prozkoumat, jaký existuje vztah mezi vznikající subjektivní teorií učitelky a jejím myšlením v konkrétní pedagogické situaci (reflection in action). V tomto ohledu navazuje výzkum na tradici výzkumu kognicí řídících jednání učitelů. Z hlediska druhu situací je výuku možno charakterizovat jako sled rychle po sobě jdoucích situací či procesů učení žáků řízených učitelem, které jsou obtížně predikovatelné, ale mají mít smysl vzhledem k pedagogickým záměrům učitele, ale také k cílům učení žáků. Jednání učitele v takovýchto situacích je jen obtížně reflektovatelné v tom smyslu, že by šlo situace vždy záměrně plánovat, vyhodnocovat a řídit je co nejefektivněji. Přitom reflexe v konkrétní pedagogické situaci má svou důležitost jak v učení učitele, tak žáků. Pedagogika se v této souvislosti zabývá profesním rozvojem učitelů jako rozvojem jeho specifických profesních kognic (rutin, subjektivních teorií), které efektivní řízení takovýchto situací přesto do jisté míry umožňují. Výzkum, jejž shrnuje tento text, navazuje na tři studie autora, které se zabývaly kvalitami takovýchto řídících kognic učitelek s dlouhou pedagogickou praxí. V závěru textu zkusíme s oporou o existující poznání z domácích i zahraničních zdrojů a vlastního výzkumu uvažovat nad tím, jak se mohou dílčí myšlenky rekonstruované během výzkumu začínající učitelky rozvinout v subjektivní pedagogické teorie, které by jí umožnily efektivní, pro učení žáků účelné jednání ve výuce.
Název v anglickém jazyce
Impression of a novice teacher: Case study of teacher‘s subjective theories at the birth stage
Popis výsledku anglicky
The study is a summary of findings resulting from exploring the ideas of a novice teacher about the aims and contents of civic education and the ways of their formation in the education at the earliest stage of her professional development. The aim of the study is to explore the relationship between the „emerging subjective theory of a teacher“ and her thinking in a particular pedagogical situation (reflection in action). In this respect, the research follows the tradition of research of cognitions conducting behaviour of teachers during an education. In terms of the type of situations, teaching can be characterized as a succession of teacher-intended situations or processes of pupils' learning that are difficult to predict but are meaningful to the teacher's intentions, but also to pupils' learning goals. The teacher's behaviour in such situations is irreparable in the sense that the situations could always be intentionally planned, evaluated and managed as efficiently as possible. At the same time, reflection in a particular pedagogical situation has its importance in both teacher and pupil learning and development. In this context, pedagogy is concerned with the professional development of teachers as the development of their specific professional cognitions (routines, subjective theories), which, in spite of this, allow effective management of such situations. The research summarized in this text is a follow-up to three studies by the author dealing with the qualities of such guiding cognitions of teachers with long teaching experience. At the end of the text, with the support of existing knowledge from domestic and foreign sources and our own research, it will consider how fragmentary impressions displayed during the research of our novice teacher can develop into subjective pedagogical theories that would enable her to efficient, for the purpose of pupils’ learning functional teaching.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Civilia
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
68-93
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—