Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00113599" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00113599 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie je shrnutím poznatků plynoucích ze zkoumání myšlenek začínající učitelky o cílech a obsazích občanského vzdělávání a způsobech jejich utváření ve výuce a to v nejranější fázi jejího profesního rozvoje. Cílem studie je prozkoumat, jaký existuje vztah mezi vznikající subjektivní teorií učitelky a jejím myšlením v konkrétní pedagogické situaci (reflection in action). V tomto ohledu navazuje výzkum na tradici výzkumu kognicí řídících jednání učitelů. Z hlediska druhu situací je výuku možno charakterizovat jako sled rychle po sobě jdoucích situací či procesů učení žáků řízených učitelem, které jsou obtížně predikovatelné, ale mají mít smysl vzhledem k pedagogickým záměrům učitele, ale také k cílům učení žáků. Jednání učitele v takovýchto situacích je jen obtížně reflektovatelné v tom smyslu, že by šlo situace vždy záměrně plánovat, vyhodnocovat a řídit je co nejefektivněji. Přitom reflexe v konkrétní pedagogické situaci má svou důležitost jak v učení učitele, tak žáků. Pedagogika se v této souvislosti zabývá profesním rozvojem učitelů jako rozvojem jeho specifických profesních kognic (rutin, subjektivních teorií), které efektivní řízení takovýchto situací přesto do jisté míry umožňují. Výzkum, jejž shrnuje tento text, navazuje na tři studie autora, které se zabývaly kvalitami takovýchto řídících kognic učitelek s dlouhou pedagogickou praxí. V závěru textu zkusíme s oporou o existující poznání z domácích i zahraničních zdrojů a vlastního výzkumu uvažovat nad tím, jak se mohou dílčí myšlenky rekonstruované během výzkumu začínající učitelky rozvinout v subjektivní pedagogické teorie, které by jí umožnily efektivní, pro učení žáků účelné jednání ve výuce.

  • Název v anglickém jazyce

    Impression of a novice teacher: Case study of teacher‘s subjective theories at the birth stage

  • Popis výsledku anglicky

    The study is a summary of findings resulting from exploring the ideas of a novice teacher about the aims and contents of civic education and the ways of their formation in the education at the earliest stage of her professional development. The aim of the study is to explore the relationship between the „emerging subjective theory of a teacher“ and her thinking in a particular pedagogical situation (reflection in action). In this respect, the research follows the tradition of research of cognitions conducting behaviour of teachers during an education. In terms of the type of situations, teaching can be characterized as a succession of teacher-intended situations or processes of pupils' learning that are difficult to predict but are meaningful to the teacher's intentions, but also to pupils' learning goals. The teacher's behaviour in such situations is irreparable in the sense that the situations could always be intentionally planned, evaluated and managed as efficiently as possible. At the same time, reflection in a particular pedagogical situation has its importance in both teacher and pupil learning and development. In this context, pedagogy is concerned with the professional development of teachers as the development of their specific professional cognitions (routines, subjective theories), which, in spite of this, allow effective management of such situations. The research summarized in this text is a follow-up to three studies by the author dealing with the qualities of such guiding cognitions of teachers with long teaching experience. At the end of the text, with the support of existing knowledge from domestic and foreign sources and our own research, it will consider how fragmentary impressions displayed during the research of our novice teacher can develop into subjective pedagogical theories that would enable her to efficient, for the purpose of pupils’ learning functional teaching.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Civilia

  • ISSN

    1805-3963

  • e-ISSN

    2336-3584

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    68-93

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus