Znalost i vztah. Edukační strategie učitelky jako podpora inkluze různosti ve výuce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00100538" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00100538 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Znalost i vztah. Edukační strategie učitelky jako podpora inkluze různosti ve výuce
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje edukační strategie učitelky anglického jazyka, dějepisu a občanské výchovy relativně proslulé pražské školy, která se profiluje jako poskytovatel „smysluplného základního vzdělávání“ a efektivního vzdělávání různě disponovaných žáků. Příspěvek ukáže, že edukační strategie zkoumané učitelky stojí na znalosti o žácích a jejich vzdělávacích potřebách, na soustavné aktivizaci činností žáků ve výuce s orientací na jejich učení, která je motivována pozitivním vztahem učitelky k žákům a škole jako vzdělávací službě. Učitelka disponuje vedle toho dostatečným rejstříkem možných řešení situací ve výuce, který je ukotven v jejích subjektivních teoriích týkajících se didaktické transformace. Její subjektivní teorie jsou výsledkem soustavného reflektovaného učení se a též formálního a neformálního vzdělávání. Příspěvek představí čtyři příklady jednání učitelky ve výuce zaznamenané na video. K ukázkám má autor k dispozici její reflexi výuky ve formě stimulovaného vybavování. Informace o jejím profesním učení má autor z narativního interview. Příspěvek by měl ukázat, že efektivní inkluzívní vzdělávání je možné, ale nikoliv bez znalostí, pevných předsvědčení – subjektivních teorií učitelky řídících její jednání, vyspělosti postojů a týmové spolupráce ve škole.
Název v anglickém jazyce
Knowledge and relationship. Educational strategy of a teacher as support for the inclusion of diversity in teaching
Popis výsledku anglicky
The paper presents the educational strategies of a teacher of English language, history and civic education of the relatively famous Prague school. The school's profile is the provider of "meaningful basic education" and effective education of pupils of various educational needs. The paper shows that the educational strategy of the case-teacher is based on the knowledge about the pupils and their educational needs, on the systematic activation of the pupils in the education oriented towards their learning, which is motivated by the positive relation of the teacher to the pupils and the school as an educational service. In addition, the teacher has a sufficient set of possible educational approaches, which is grounded in her subjective theories about pedagogical transformation. Her subjective theories are the result of systematic reflection of learning as well as of formal and non-formal education. The paper will present four examples of a teacher's tuition recorded on video. The author has got her reflections on teaching available in the form of stimulated recall. Information about her professional teachings is given by the author from a narrative interview. The paper should have shown that effective inclusive education is possible, but not without knowledge, solid teachers' theories guiding their behavior, teachers' maturity attitudes and teamwork at school.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Perspektivy výchovy a vzdělávání v podmínkách současného světa
ISBN
9788090524569
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
193-212
Název nakladatele
Česká pedagogická společnost
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
17. 3. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—