Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73584908" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73584908 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace s názvem Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje je společným dílem autorů z katedry matematiky Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Jejich pedagogické přesvědčení a současně společného jmenovatele všech kapitol publikace lze vyjádřit větou: „Mají-li se žáci něčemu naučit, musejí se chtít učit“. Klíčovou roli hrají v matematické edukaci dva významní, vzájemně úzce související činitelé: motivace žáků k učení, neboť ta propůjčuje učebním činnostem žáka subjektivní smysl, a zvolený způsob práce učitele při realizaci jednotlivých výukových a učebních aktivit. Kniha je pokusem naznačit možnosti pro uplatnění efektivních instrumentů výuky matematiky v primární i sekundární škole, směřujících k překonávání tradovaného pohledu na matematiku jako nudného, neoblíbeného školního předmětu. Publikace je strukturovaná do čtyř hlavních částí: 1. analýza vzdělávacích potřeb učitelů matematiky Olomouckého kraje v regionu střední Moravy; 2. rozvoj pedagogicko-psychologických a diagnostických kompetencí učitelů; 3. rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů 4. rozvoj ICT kompetencí učitelů. Vědecký charakter monografie je akcentován výstupem rozsáhlého výzkumného šetření, jehož výsledky jsou podrobně zpracovány v úvodní kapitole monografie a autoři s nimi pracují i v navazujících kapitolách. Teoretická východiska jsou uvozena problematikou motivace, která je společná pro všechny další části, zdůrazněním potřeby tvořivosti žáků i učitelů jako nedílné součásti výuky. Další kapitola charakterizuje jeden z konstruktivisticky orientovaných vzdělávacích směrů, badatelsky orientovanou výuku matematiky. Zdůrazňuje motivační stránky bádání a objevování jevů, vztahů a zákonitostí, založeném na experimentování. Na to volně navazuje kapitola o důležitosti manipulativních činností žáků ve vyučování a specifika práce s nadanými žáky v matematice. Část zaměřenou na rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů uvádí kapitola o řešení soutěžních úloh podtrhující roli, kterou mohou vhodně volené a kompetentním učitelem náležitě využité matematické učební úlohy z matematických soutěží sehrávat při zvýšení obliby matematiky jako školního předmětu. S tím souvisí další kapitola věnovaná samostatné tvorbě učebních úloh žáky (se zaměřením na pojem funkce) a projektové vyučování. Ideální podmínky pro netradiční a tvořivé osvojování učiva a využití motivačního efektu poskytuje v další kapitole outdoorové vzdělávání, jehož základní principy jsou popsány v kapitole o outdoorovému vyučování matematice. Dalším aktuálním aspektem publikace je také zařazení kapitoly o integraci obsahového (matematického) a jazykového vzdělávání, označovaného CLIL. Možnosti pro rozvoj kompetencí učitelů v oblasti ICT představuje kapitola o edukačním přínosu informačních technologií, a e-learningová podpora matematického vzdělávání, neboť velký motivační potenciál má zapojení informačních a komunikačních technologií do výuky matematiky.

  • Název v anglickém jazyce

    Reflection of Educational Needs of Mathematics Teachers as the Basis for Their Professional Development

  • Popis výsledku anglicky

    The publication entitled Reflection of Educational Needs of Mathematics Teachers as the Basis for Their Professional Development is a joint work by authors from the Department of Mathematics of the Faculty of Education of Palacký University in Olomouc. Their pedagogical belief and at the same time the common aspect of all chapters of the publication can be expressed by the following sentence: “Pupils must want to learn, otherwise they cannot learn”. Two major, closely related factors play a key role in mathematics education: the motivation of pupils to learn, as motivation gives a subjective purpose to the pupil’s learning activities, and the chosen method of work of the teacher in the implementation of the teaching and learning activities. The book is an attempt at outlining the possibilities of using effective instruments in teaching mathematics at primary as well as secondary schools, directed at overcoming the traditional perception of mathematics as a boring, unpopular school subject. The publication which we are evaluating is divided into four main parts: 1) Analysis of the educational needs of mathematics teachers in the Olomouc Region, Central Moravia; 2) Development of pedagogical, psychological and diagnostic competencies of teachers; 3) Development of professional and didactic competencies of teachers; 4) Development of ICT competencies of teachers. The scientific nature of the monograph is accentuated by the output in the form of an extensive survey, the results of which are analysed in detail in the opening chapter of the monograph, and the authors work with these results in the following chapters as well. The theoretical bases are introduced with the issue of motivation, which is common for all the following parts, and with emphasising the need for creativity on the part of pupils as well as teachers as an integral part of teaching. The next chapter characterises one of the constructivist-oriented education trends, i.e. research-oriented teaching of mathematics. It stresses the motivation-related aspects of research and exploring phenomena, relations and laws, based on experimenting. This is freely followed by a chapter on the importance of manipulation-related activities of pupils during lessons and the specifics of working with talented pupils in mathematics. The part focused on the development of professional and didactic competencies of teachers is opened with a chapter on solving competitive tasks stressing the role that may be played by suitably selected mathematical tasks from mathematics competitions, adequately used by a competent teacher, in increasing the popularity of mathematics as a school subject. This is related to another chapter, devoted to an independent creation of tasks by pupils (with a focus on the concept of function) and project-based teaching. The following chapter deals with outdoor mathematics teaching and describes its basic principles; outdoor teaching provides ideal conditions for an unconventional and creative learning and the use of the motivational effect. Another topical aspect of the publication is the integration of the content-related (mathematical) and language education, known as CLIL (Content and Language Integrated Learning). Opportunities for the development of teachers’ competencies in ICT are presented in the chapter on the educational benefit of information technology and the e-learning support of mathematics education, as the inclusion of information and communication technology in teaching mathematics has a great motivation-related potential.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-5118-3

  • Počet stran knihy

    336

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy