Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00114458" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00114458 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://geografie.cz/125/4/0501/" target="_blank" >https://geografie.cz/125/4/0501/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie2020125040501" target="_blank" >10.37040/geografie2020125040501</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku
Popis výsledku v původním jazyce
Pozice geografie v Česku na všech stupních vzdělávání dlouhodobě ustupuje. Aby bylo možné postupně inovovat univerzitní přípravu budoucích učitelů zeměpisu, je třeba nejprve zjistit, jaká mají studenti učitelství přesvědčení o významu geografie jako vědního oboru a jak zdůvodňují potřebnost geografického vzdělávání. Analytický rámec studie je založen na typologii kategorií pojetí geografie a geografického vzdělávání Simona Catlinga. Dotazníkové šetření mezi studenty učitelství geografie na všech fakultách připravujících budoucí učitele zeměpisu bylo realizováno s 183 studenty učitelství zeměpisu na devíti katedrách geografie na osmi českých univerzitách. Podle výsledků šetření byli respondenti zařazeni do jedné ze 7 perspektiv geografie jako oboru, tak výuky geografie. Nejčetněji zastávané pojetí geografie jako oboru bylo interakcionistické, earthistické a globalistické. Globalistické pojetí bylo dominantní pojetí výuky zeměpisu.
Název v anglickém jazyce
The perspectives of geography, and geography teaching, in secondary pre-service teachers in Czechia
Popis výsledku anglicky
The position of geography in Czechia at all levels of education has been declining. In order to improve this situation, it is necessary to innovate university pre-service teachers’ training. It is necessary, however, to first examine Czech pre-service geography teachers’ perspectives of geography as a discipline – and their perspectives of geography teaching. The analytical framework of the study is based on Simon Catling’s typology of geography perspectives. The survey was conducted with 183 pre-service geography teachers at nine geography departments in eight Czech universities. In the questionnaire survey the respondents ranked seven statements belonging to the perspectives of geography as a discipline and to geography teaching. In general, the most commonly held perspectives of geography as a discipline were “Interactionist”, “Earthist”, and “Globalist”. The “Globalist” perspective predominantly concerns perspectives of geography teaching. Research findings are used to formulate recommendations for the remedy of the image of geography.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-08315S" target="_blank" >GA18-08315S: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie - Sborník České geografické společnosti
ISSN
1212-0014
e-ISSN
2571-421X
Svazek periodika
125
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
501-526
Kód UT WoS článku
000590318100005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85095844592