Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F22%3A00129009" target="_blank" >RIV/00216224:14410/22:00129009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10382046.2021.1970967?src=" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10382046.2021.1970967?src=</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/10382046.2021.1970967" target="_blank" >10.1080/10382046.2021.1970967</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Many countries worldwide consider the demand for lowering the qualification level of teachers as a possible solution to the long-term lack of qualified teachers, aging teaching staff, and high teacher drop-out rate. In Czechia, geography is increasingly being taught by non-specialist teachers; therefore, we compared specialized and non-specialized geography teachers' teaching conceptions. Drawing on previous robust qualitative research, we developed a questionnaire measuring teachers' conceptions of geography teaching and surveyed Czech lower secondary in-service geography teachers (n = 530). Path analysis revealed that specialized geography teachers report longer and stronger relationships between the conceptions that may represent a wider range of geographies available to students. Non-specialized teachers demonstrated only a narrow and limited epistemological awareness of the subject. Our research serves as evidence supporting the inevitability of teachers' specialization in the discipline.

  • Název v anglickém jazyce

    Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching?

  • Popis výsledku anglicky

    Many countries worldwide consider the demand for lowering the qualification level of teachers as a possible solution to the long-term lack of qualified teachers, aging teaching staff, and high teacher drop-out rate. In Czechia, geography is increasingly being taught by non-specialist teachers; therefore, we compared specialized and non-specialized geography teachers' teaching conceptions. Drawing on previous robust qualitative research, we developed a questionnaire measuring teachers' conceptions of geography teaching and surveyed Czech lower secondary in-service geography teachers (n = 530). Path analysis revealed that specialized geography teachers report longer and stronger relationships between the conceptions that may represent a wider range of geographies available to students. Non-specialized teachers demonstrated only a narrow and limited epistemological awareness of the subject. Our research serves as evidence supporting the inevitability of teachers' specialization in the discipline.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-08315S" target="_blank" >GA18-08315S: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Research in Geographical and Environmental Education

  • ISSN

    1038-2046

  • e-ISSN

    1747-7611

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    242-260

  • Kód UT WoS článku

    000705141100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85116729286