Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00115903" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00115903 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024384120301005?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024384120301005?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.lingua.2020.102892" target="_blank" >10.1016/j.lingua.2020.102892</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Drawing on Halliday’s approach to information structure in discourse, this paper explores the discursive function of the initial part of the sentence, i.e. the Theme zone, in a learner corpus of Master’s theses by Czech university students of English. The aims of the study are to identify the major patterns of Themes, to analyse the realisations of textual and interpersonal Themes and to compare the Theme choices in Czech students’ theses with the academic discourse of Anglophone student writers as illustrated by BAWE, and to consider how the findings of the study can contribute to the teaching of academic writing at university level. The results of the investigation show that Czech students tend to use primarily simple and two-component Theme patterns; textual Themes tend to be overused, whereas interpersonal Themes are strongly underused. Since the underuse or overuse of some thematic patterns and their realisations may be addressed by explicit instruction aiming at expanding the range of rhetorical resources that the students have at their disposal to build a coherent discourse, the findings of this study are intended to inform the design of courses and study materials for the teaching of academic writing at university level.

  • Název v anglickém jazyce

    Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses

  • Popis výsledku anglicky

    Drawing on Halliday’s approach to information structure in discourse, this paper explores the discursive function of the initial part of the sentence, i.e. the Theme zone, in a learner corpus of Master’s theses by Czech university students of English. The aims of the study are to identify the major patterns of Themes, to analyse the realisations of textual and interpersonal Themes and to compare the Theme choices in Czech students’ theses with the academic discourse of Anglophone student writers as illustrated by BAWE, and to consider how the findings of the study can contribute to the teaching of academic writing at university level. The results of the investigation show that Czech students tend to use primarily simple and two-component Theme patterns; textual Themes tend to be overused, whereas interpersonal Themes are strongly underused. Since the underuse or overuse of some thematic patterns and their realisations may be addressed by explicit instruction aiming at expanding the range of rhetorical resources that the students have at their disposal to build a coherent discourse, the findings of this study are intended to inform the design of courses and study materials for the teaching of academic writing at university level.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LTC18015" target="_blank" >LTC18015: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lingua

  • ISSN

    0024-3841

  • e-ISSN

    1872-6135

  • Svazek periodika

    243

  • Číslo periodika v rámci svazku

    AUG 2020

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    1-17

  • Kód UT WoS článku

    000551878100005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85086378987