Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Writer-reader interaction in L2 learner academic discourse: Reader engagement in Czech students' Master's theses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00134310" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00134310 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/186983/Olga%20Dontcheva-Navr%c3%a1tilov%c3%a1_117-135.pdf?sequence=1&isAllowed=y" target="_blank" >https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/186983/Olga%20Dontcheva-Navr%c3%a1tilov%c3%a1_117-135.pdf?sequence=1&isAllowed=y</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18059635.2023.2.2" target="_blank" >10.14712/18059635.2023.2.2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Writer-reader interaction in L2 learner academic discourse: Reader engagement in Czech students' Master's theses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article studies writer-reader interaction in L2 (Czech) learner academic discourse focusing on reader engagement in English-medium Master’s theses written in the humanities. The study draws on Hyland and Jiang’s (2016) model of engagement. It aims to reveal how Czech graduates use features of engagement (reader reference, appeals to shared knowledge, directives and questions) to establish solidarity with readers by acknowledging their presence and negotiating potential alternative views. The contrastive corpus-based analysis compares a corpus of Czech English-medium Master’s theses with two reference L1 corpora representing learner and published academic discourse to explore the impact of linguacultural background, expertise and discipline on the frequency of use and functions of engagement markers. The findings indicate that realisation patterns and functions of engagement markers vary significantly across the corpora. Czech graduates tend to underuse reader reference and questions, overuse directives, and generally fail to approximate disciplinary patterns of engagement markers. This seems to reflect students’ insufficient awareness of academic rhetorical conventions, their efforts to blend L1 and L2 academic norms, and the specificity of the audience they are addressing in the examination context of the Master’s thesis.

  • Název v anglickém jazyce

    Writer-reader interaction in L2 learner academic discourse: Reader engagement in Czech students' Master's theses

  • Popis výsledku anglicky

    This article studies writer-reader interaction in L2 (Czech) learner academic discourse focusing on reader engagement in English-medium Master’s theses written in the humanities. The study draws on Hyland and Jiang’s (2016) model of engagement. It aims to reveal how Czech graduates use features of engagement (reader reference, appeals to shared knowledge, directives and questions) to establish solidarity with readers by acknowledging their presence and negotiating potential alternative views. The contrastive corpus-based analysis compares a corpus of Czech English-medium Master’s theses with two reference L1 corpora representing learner and published academic discourse to explore the impact of linguacultural background, expertise and discipline on the frequency of use and functions of engagement markers. The findings indicate that realisation patterns and functions of engagement markers vary significantly across the corpora. Czech graduates tend to underuse reader reference and questions, overuse directives, and generally fail to approximate disciplinary patterns of engagement markers. This seems to reflect students’ insufficient awareness of academic rhetorical conventions, their efforts to blend L1 and L2 academic norms, and the specificity of the audience they are addressing in the examination context of the Master’s thesis.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-12150S" target="_blank" >GA21-12150S: Mezikulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Linguistica Pragensia

  • ISSN

    0862-8432

  • e-ISSN

    1805-9635

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    117-135

  • Kód UT WoS článku

    001097347800002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85176393723