Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Self-mention in L2 (Czech) learner academic discourse: Realisations, functions and distribution across master’s theses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00134185" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00134185 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1475158523000589" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1475158523000589</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jeap.2023.101272" target="_blank" >10.1016/j.jeap.2023.101272</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Self-mention in L2 (Czech) learner academic discourse: Realisations, functions and distribution across master’s theses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article explores self-mention in L2 (Czech) English-medium master's theses written in the humanities along three dimensions of analysis: realisation, authorial roles and distribution across rhetorical sections. While extending the scope of self-mention to cover nominal forms, the aim of the study is to find out how Czech graduates combine pronominal and nominal self-mention to modulate the degree of visibility and authority they convey in their texts. The contrastive corpus-based investigation compares a corpus of Czech English-medium master's theses with two reference L1 corpora representing learner and published academic discourse to examine differences pertaining to variation along culture, expertise and discipline dimensions. The findings indicate that realisation patterns of self-mention and preferences for specific authorial roles vary significantly across the corpora. Czech graduates tend to be reluctant to display a high degree of visibility and authority, prefer to adopt a stance of humility, and fail to approximate disciplinary patterns of self-mention. The paper argues that this is motivated by the efforts of students to blend L1 and L2 academic conventions, their lower level of rhetorical maturity, and the audience addressed by the students in the examination context of the master's thesis.

  • Název v anglickém jazyce

    Self-mention in L2 (Czech) learner academic discourse: Realisations, functions and distribution across master’s theses

  • Popis výsledku anglicky

    This article explores self-mention in L2 (Czech) English-medium master's theses written in the humanities along three dimensions of analysis: realisation, authorial roles and distribution across rhetorical sections. While extending the scope of self-mention to cover nominal forms, the aim of the study is to find out how Czech graduates combine pronominal and nominal self-mention to modulate the degree of visibility and authority they convey in their texts. The contrastive corpus-based investigation compares a corpus of Czech English-medium master's theses with two reference L1 corpora representing learner and published academic discourse to examine differences pertaining to variation along culture, expertise and discipline dimensions. The findings indicate that realisation patterns of self-mention and preferences for specific authorial roles vary significantly across the corpora. Czech graduates tend to be reluctant to display a high degree of visibility and authority, prefer to adopt a stance of humility, and fail to approximate disciplinary patterns of self-mention. The paper argues that this is motivated by the efforts of students to blend L1 and L2 academic conventions, their lower level of rhetorical maturity, and the audience addressed by the students in the examination context of the master's thesis.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-12150S" target="_blank" >GA21-12150S: Mezikulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    JOURNAL OF ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES

  • ISSN

    1475-1585

  • e-ISSN

    1878-1497

  • Svazek periodika

    64

  • Číslo periodika v rámci svazku

    101272

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    1-14

  • Kód UT WoS článku

    001033636200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85163484022