Geneze a současné postavení profese asistenta pedagoga v podmínkách českého školství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00121416" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00121416 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14619" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14619</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-3-375" target="_blank" >10.5817/PedOr2020-3-375</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Geneze a současné postavení profese asistenta pedagoga v podmínkách českého školství
Popis výsledku v původním jazyce
Text je koncipován jako teoretická studie vycházející v návaznosti na novelu vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných; v kontextu legislativních změn a nároků na povolání asistenta pedagoga. Cílem studie je nabídnout vhled do problematiky geneze a ukotvení profese asistenta pedagoga v současném českém systému vzdělávání. Text má dvě základní tematické roviny. V první jsou představeny historické a legislativní změny asistentské profese v průběhu desetiletí. Druhá část studie se věnuje souhrnu požadavků na kvalifikaci a profesní přípravu směřující k aktuální situaci ve školství. Autorka se přitom nevyhýbá hledání odpovědí na otázky, které provázejí stabilizaci této pomáhající profese v praxi. V centru pozornosti jsou například otázky, které se vztahují k náplni práce asistenta pedagoga, rozmanitosti nároků na vzdělání a postavení této pracovní pozice ve vztahu k ostatním účastníkům vzdělávacího procesu.
Název v anglickém jazyce
Genesis and current status of the teaching assistant profession in the conditions of Czech education
Popis výsledku anglicky
The text is conceived as a theoretical study based on the amendment to Decree No. 27/2016 Coll., On the education of pupils with special educational needs and gifted pupils; in the context of legislative changes and demands on the profession of teaching assistant. The study aims to offer an insight into the issue of genesis and anchoring the profession of teaching assistants in the current Czech education system. There are two basic thematic levels in the text. The first level presents the historical and legislative changes in the teaching profession over the decades. The second part of the study summarizes the requirements for qualifications and vocational training in the current situation in education. The author seeks answers to the questions that accompany the stabilization of this helping profession in practice. The text’s central questions are about the content of the teaching assistant’s work, the diversity of demands on his education, and this position’s job concerning other educational process participants.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
375-395
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—