Teaching German as a second foreign language from the perspective of language policy and pupils
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F22%3A00134095" target="_blank" >RIV/00216224:14410/22:00134095 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dokumenty.osu.cz/ff/journals/studiagermanistica/2022-31/SG_31_Janik-Janikova.pdf" target="_blank" >https://dokumenty.osu.cz/ff/journals/studiagermanistica/2022-31/SG_31_Janik-Janikova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15452/StudiaGermanistica.2022.31.0006" target="_blank" >10.15452/StudiaGermanistica.2022.31.0006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Unterricht des Deutschen als zweite Fremdsprache aus der Perspektive der Sprachenpolitik und der Schüler*innen
Popis výsledku v původním jazyce
Our study focuses on expiring relationships between language policy in the educational context and the users of foreign languages (i.e. pupils). The theoretical part of the study introduces the term language policy and indicates its development in the Czech Republic over the recent years. The empirical part aims to describe how the pupils perceive the German language. Methodologically, we use qualitative analysis of language portraits and interviews. The research sample consists of 25 students (8th grade). Our results show the instrumentalized function of the German language and focus on the usage of the German language. Based on our results, we suggest some changes in language policy that would better fit pupils’ perceptions of languages.
Název v anglickém jazyce
Teaching German as a second foreign language from the perspective of language policy and pupils
Popis výsledku anglicky
Our study focuses on expiring relationships between language policy in the educational context and the users of foreign languages (i.e. pupils). The theoretical part of the study introduces the term language policy and indicates its development in the Czech Republic over the recent years. The empirical part aims to describe how the pupils perceive the German language. Methodologically, we use qualitative analysis of language portraits and interviews. The research sample consists of 25 students (8th grade). Our results show the instrumentalized function of the German language and focus on the usage of the German language. Based on our results, we suggest some changes in language policy that would better fit pupils’ perceptions of languages.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-12624S" target="_blank" >GA19-12624S: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta facultatis philosophicae universitatis ostraviensis. Studia germanistica
ISSN
1803-408X
e-ISSN
2571-0273
Svazek periodika
2022
Číslo periodika v rámci svazku
31
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
75-87
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85149247568